Dealers ‘richting afgrond’ ondanks beter rendement

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Per vestiging kwam de winst exclusief NOW uit op 34 duizend euro. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde dealerrendement is in 2020 uitgekomen op 0,87 procent. Als de NOW-bijdragen niet worden meegerekend komt het rendement uit op 0,3 procent en dat is een halvering ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit de nieuwe Bovag branchebarometer. Uit onderzoek van Automotive voor de Dealerholding Top 60 bleek dat de meeste grote dealerholdings ook zonder NOW-bijdrage in de zwarte cijfers bleven.

De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf kan dekken, daalde van 75,1 procent in 2019 naar 70,3 procent in 2020.

Het aantal nieuwe personenauto’s daalde vorig jaar met ruim 20 procent, maar omdat de occasionverkoop op peil bleef en het aanbod schaars was, verbeterden de bruto marges bij de afdeling verkoop.

In de werkplaats nam het aantal gefactureerde uren per monteur met bijna 5 procent af tot 1.257, terwijl het aantal monteurs dus ook daalde. Desondanks steeg de omzet per monteur tot boven 140 duizend euro, hetgeen volgens Bovag duidt op een verhoging van het uurtarief. In het magazijn werd een omzetdaling van ruim 11 procent genoteerd.

Harde werkelijkheid

Bovag stelt dat de coronacrisis het afgelopen jaar nadrukkelijk heeft laten zien wat er gebeurt als het businessmodel van dealers niet wijzigt. Fabrikanten snijden volgens de brancheorganisatie in de kosten van hun retailkanaal en tegelijkertijd vertoont de afname van de werkplaats- én van de magazijnomzet gelijkenis met de lagere onderhoudsbehoefte van het alsmaar groeiende aantal elektrische auto’s. “De harde werkelijkheid is dat je er met een nog grotere focus op occasionverkoop en het verhogen van je werkplaatstarief niet komt” aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers. Bovag en de Stellantis-dealerverenigingen kondigden gisteren aan naar de rechter te stappen om te zorgen dat Stellantis de Franchisewet toepast op de dealerbepalingen.

Afgrond

Volgens De Kroon gaat het bestaande distributiemodel nu hard richting de afgrond en komt de houdbaarheidsdatum in zicht: “De productiviteit en efficiency in de werkplaats zijn wederom afgenomen en met de afname in het personeelsbestand zijn de duurdere medewerkers gebleven met hogere gemiddelde loonkosten tot gevolg. En hoe ga je uit een nettoresultaat van 0,3 procent zonder NOW-bijdrage de uitgestelde belastingen terugbetalen en noodzakelijke investeringen doen? Denk aan de deeltjesteller die vereist wordt voor de apk voor diesels en voor de verlangde energiebesparende maatregelen. De kosten van het huidige distributiemodel zijn voor dealers nu echt niet meer realistisch ten opzichte van de opbrengsten. De samenwerking binnen het netwerk moet meegroeien en moderniseren. Dat betekent minder zware investeringseisen, hogere vergoedingen voor werkzaamheden, gezamenlijke inspanningen om de klant vast te houden, data delen enzovoorts.” Dealers die in 2019 geen bpm opnamen in de omzet hebben recht op geen of minder NOW dan bedrijven die dit wel deden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealers ‘richting afgrond’ ondanks beter rendement | Automotive Online

Dealers ‘richting afgrond’ ondanks beter rendement

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Per vestiging kwam de winst exclusief NOW uit op 34 duizend euro. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde dealerrendement is in 2020 uitgekomen op 0,87 procent. Als de NOW-bijdragen niet worden meegerekend komt het rendement uit op 0,3 procent en dat is een halvering ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit de nieuwe Bovag branchebarometer. Uit onderzoek van Automotive voor de Dealerholding Top 60 bleek dat de meeste grote dealerholdings ook zonder NOW-bijdrage in de zwarte cijfers bleven.

De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf kan dekken, daalde van 75,1 procent in 2019 naar 70,3 procent in 2020.

Het aantal nieuwe personenauto’s daalde vorig jaar met ruim 20 procent, maar omdat de occasionverkoop op peil bleef en het aanbod schaars was, verbeterden de bruto marges bij de afdeling verkoop.

In de werkplaats nam het aantal gefactureerde uren per monteur met bijna 5 procent af tot 1.257, terwijl het aantal monteurs dus ook daalde. Desondanks steeg de omzet per monteur tot boven 140 duizend euro, hetgeen volgens Bovag duidt op een verhoging van het uurtarief. In het magazijn werd een omzetdaling van ruim 11 procent genoteerd.

Harde werkelijkheid

Bovag stelt dat de coronacrisis het afgelopen jaar nadrukkelijk heeft laten zien wat er gebeurt als het businessmodel van dealers niet wijzigt. Fabrikanten snijden volgens de brancheorganisatie in de kosten van hun retailkanaal en tegelijkertijd vertoont de afname van de werkplaats- én van de magazijnomzet gelijkenis met de lagere onderhoudsbehoefte van het alsmaar groeiende aantal elektrische auto’s. “De harde werkelijkheid is dat je er met een nog grotere focus op occasionverkoop en het verhogen van je werkplaatstarief niet komt” aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers. Bovag en de Stellantis-dealerverenigingen kondigden gisteren aan naar de rechter te stappen om te zorgen dat Stellantis de Franchisewet toepast op de dealerbepalingen.

Afgrond

Volgens De Kroon gaat het bestaande distributiemodel nu hard richting de afgrond en komt de houdbaarheidsdatum in zicht: “De productiviteit en efficiency in de werkplaats zijn wederom afgenomen en met de afname in het personeelsbestand zijn de duurdere medewerkers gebleven met hogere gemiddelde loonkosten tot gevolg. En hoe ga je uit een nettoresultaat van 0,3 procent zonder NOW-bijdrage de uitgestelde belastingen terugbetalen en noodzakelijke investeringen doen? Denk aan de deeltjesteller die vereist wordt voor de apk voor diesels en voor de verlangde energiebesparende maatregelen. De kosten van het huidige distributiemodel zijn voor dealers nu echt niet meer realistisch ten opzichte van de opbrengsten. De samenwerking binnen het netwerk moet meegroeien en moderniseren. Dat betekent minder zware investeringseisen, hogere vergoedingen voor werkzaamheden, gezamenlijke inspanningen om de klant vast te houden, data delen enzovoorts.” Dealers die in 2019 geen bpm opnamen in de omzet hebben recht op geen of minder NOW dan bedrijven die dit wel deden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.