Kerklingh zet autodelen op politieke agenda

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat meldt Kerklingh aan Automotive. 

Kerklingh is medeoprichter en directeur van verhuurbedrijf KAV Autoverhuur, deelautoconcepten Connectcar, Studentcar en Witkar, en verder startte hij het deelplatform Uberalles

Automotive bracht onlangs het autodeelnetwerk in Nederland in kaart. Bekijk het overzicht in onze Kennisbank.

Als voormalig voorzitter van de afdeling Verhuur van de Bovag startte hij uit onvrede de concurrerende branchevereniging Gavob. De 70-jarige ondernemer piekert er niet over om met pensioen te gaan. “Ik vind het nog veel te leuk.” Kerklingh kwam bij de FVD terecht via een goede kennis. “Ik ben bij een bijeenkomst gaan kijken en deze partij past bij me. Zowel de mensen als de standpunten.”

Één zetel

Afgelopen zaterdag was het eerste partijcongres van de partij FVD. In de peilingen heeft de FVD voorlopig één echte zetel. “Ik ben nu lijstduwer, maar je weet nooit hoe het loopt. Met voldoende voorkeursstemmen kan ik in de Tweede Kamer belanden.”

Het belangrijkste doel van Kerklingh is: autodelen op de politieke agenda zetten. “Ik ben al zestien jaar bezig met carsharing. Na veelbelovende eerste jaren zijn gemeenten er nu nog steeds niet op ingesteld om ruimte te bieden aan deelauto’s. Verschillende steden houden me al jarenlang bezig. De marges op deelauto’s zijn minimaal. Ik lever auto’s, bij honderd auto’s is dat een investering van minimaal een miljoen euro. Daar wil ik een goede regeling voor parkeren en een vrijstelling van kosten voor terug. Maar ze snappen het niet. Na twee jaar vergadering in, vergadering uit, krijg ik nog steeds te horen dat er niets kan worden veranderd.”

“In Groningen gaan we nu op 1 maart wel met Witkar beginnen. Dan kun je een free-floating auto uit Rotterdam (waar Witkar ook operationeel is, red) oppikken, ermee naar Groningen rijden en hem daar achterlaten. Je kunt er vervolgens voor kiezen terug te gaan met het OV of iets anders te regelen. Met diezelfde deelauto door naar Venlo mag binnenkort ook. Zo werken we aan een landelijk netwerk voor autodelen.”

‘EV niet geschikt als deelauto’

Kerklingh wil onder andere uniforme regels voor autodelen in Nederland. “Er moet een algemeen beleid komen over bijvoorbeeld de parkeertarieven die aanbieders moeten betalen, liefst nul, en handhaving. Als dat geregeld wordt, is subsidie verder niet nodig. Gemeenten moeten bovendien EV’s niet opdringen als deelauto. EV’s zijn nog geen volwassen product en vormen alleen maar een extra drempel voor deelautogebruikers.”

Het lijkt een summier onderwerp voor de landelijke politiek, maar dat is het volgens Kerklingh niet. “De landelijke overheid onderschat de eigen rol, daardoor is er geen landelijk deelautobeleid”, sluit Kerklingh af.

Staat u ook op de kieslijst van een landelijke partij? Laat het ons weten via redactie@mobilitymedia.nl.