PwC: Verkoopverbod brandstofauto’s vanaf 2030 haalbaar

Jeroen Vos Jeroen Vos
Het aantal elektrische auto's is in 2030 toegenomen tot 1,9 miljoen, verwacht PwC. (Foto: Shutterstock)

Het verkoopverbod op nieuwe brandstofauto’s vanaf 2030, zoals Nederland heeft voorgesteld aan de Europese Commissie, is haalbaar. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De haalbaarheid van 28 miljard elektrische autokilometers in 2030’ van PwC. Volgens het consultancybureau komt dit doordat autofabrikanten zich volop richten op de elektrificatie en consumenten de komende jaren massaal kiezen voor elektrische auto’s vanwege de groei in het goedkopere en middensegment.

Bij het onderzoek zijn de consultants in 2030 uitgegaan van een wagenpark van 1,9 miljoen elektrische auto’s, die op jaarbasis circa 28 miljard kilometer rijden. Deze groei is noodzakelijk om het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s in te kunnen voeren, stellen zij. Hoewel de vooruitzichten positief zijn, stelt PwC wel dat dit slecht 20 procent van het totale Nederlandse wagenpark is en dat verdere groei noodzakelijk is om te voldoen aan de ambitie om 2050 klimaatneutraal te zijn.

Accijnzen

De toename van het aantal elektrische auto’s betekent volgens de onderzoekers wel dat de overheid een oplossing moet vinden voor de afname aan inkomsten voor de staatskas uit de brandstofaccijns. De inkomsten als gevolg van belastingen op personenauto’s bedroegen in 2020 13,7 miljard euro, waarvan 5,3 miljard euro uit accijnzen. In 2030 bedraagt de afname van brandstofaccijnzen en BPM zo’n 2,9 miljard euro. De verwachtte accijns op stroom in dat jaar van 0,3 miljard euro is niet toereikend genoeg, waardoor de subsidies voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto vanaf 2025 afgebouwd moeten worden. Het subsidiepotje voor de aanschaf van EV’s raakte eerder razendsnel leeg. Een laadpaalbelasting zou volgens PwC een oplossing kunnen zijn om de inkomsten uit accijnzen die verdwijnen op te vangen.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

De huidige plannen voor een verzwaring van het stroomnet van het Rijk zijn volgens PwC toereikend om het elektrische wagenpark te voorzien van stroom. Door ’s nachts te laden kan de belasting van het net worden beperkt. Wanneer er sprake is van stroomoverschotten, op momenten dat het hard waait en er veel windenergie opgewekt wordt of als de zon veelvuldig schijnt en zonnepanelen veel energie leveren, dan kan de accu van de elektrische auto een stabiliserend effect hebben op het stroomnet omdat het energie op kan slaan.

Regierol

Het volgende kabinet moet volgens de consultants overwegen om te investeren in productie voor batterijencapaciteit en een regierol innemen bij het plaatsen van laadpalen. Zo voorkomt het rijk dat de toename van laadinfrastructuur in de knel komt door een tekort aan capaciteit bij netbeheerders. Er zijn volgens PwC 1,5 miljoen laadpunten benodigd om te voldoen aan de vraag naar laadpunten in 2030. Eind 2020 beschikte Nederland over 230 duizend laadpunten. In de EV Readiness Index van leasemaatschappij scoort Nederland het best op het gebied van laadinfrastructuur.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

PwC: Verkoopverbod brandstofauto’s vanaf 2030 haalbaar | Automotive Online

PwC: Verkoopverbod brandstofauto’s vanaf 2030 haalbaar

Jeroen Vos Jeroen Vos
Het aantal elektrische auto's is in 2030 toegenomen tot 1,9 miljoen, verwacht PwC. (Foto: Shutterstock)

Het verkoopverbod op nieuwe brandstofauto’s vanaf 2030, zoals Nederland heeft voorgesteld aan de Europese Commissie, is haalbaar. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De haalbaarheid van 28 miljard elektrische autokilometers in 2030’ van PwC. Volgens het consultancybureau komt dit doordat autofabrikanten zich volop richten op de elektrificatie en consumenten de komende jaren massaal kiezen voor elektrische auto’s vanwege de groei in het goedkopere en middensegment.

Bij het onderzoek zijn de consultants in 2030 uitgegaan van een wagenpark van 1,9 miljoen elektrische auto’s, die op jaarbasis circa 28 miljard kilometer rijden. Deze groei is noodzakelijk om het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s in te kunnen voeren, stellen zij. Hoewel de vooruitzichten positief zijn, stelt PwC wel dat dit slecht 20 procent van het totale Nederlandse wagenpark is en dat verdere groei noodzakelijk is om te voldoen aan de ambitie om 2050 klimaatneutraal te zijn.

Accijnzen

De toename van het aantal elektrische auto’s betekent volgens de onderzoekers wel dat de overheid een oplossing moet vinden voor de afname aan inkomsten voor de staatskas uit de brandstofaccijns. De inkomsten als gevolg van belastingen op personenauto’s bedroegen in 2020 13,7 miljard euro, waarvan 5,3 miljard euro uit accijnzen. In 2030 bedraagt de afname van brandstofaccijnzen en BPM zo’n 2,9 miljard euro. De verwachtte accijns op stroom in dat jaar van 0,3 miljard euro is niet toereikend genoeg, waardoor de subsidies voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto vanaf 2025 afgebouwd moeten worden. Het subsidiepotje voor de aanschaf van EV’s raakte eerder razendsnel leeg. Een laadpaalbelasting zou volgens PwC een oplossing kunnen zijn om de inkomsten uit accijnzen die verdwijnen op te vangen.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

De huidige plannen voor een verzwaring van het stroomnet van het Rijk zijn volgens PwC toereikend om het elektrische wagenpark te voorzien van stroom. Door ’s nachts te laden kan de belasting van het net worden beperkt. Wanneer er sprake is van stroomoverschotten, op momenten dat het hard waait en er veel windenergie opgewekt wordt of als de zon veelvuldig schijnt en zonnepanelen veel energie leveren, dan kan de accu van de elektrische auto een stabiliserend effect hebben op het stroomnet omdat het energie op kan slaan.

Regierol

Het volgende kabinet moet volgens de consultants overwegen om te investeren in productie voor batterijencapaciteit en een regierol innemen bij het plaatsen van laadpalen. Zo voorkomt het rijk dat de toename van laadinfrastructuur in de knel komt door een tekort aan capaciteit bij netbeheerders. Er zijn volgens PwC 1,5 miljoen laadpunten benodigd om te voldoen aan de vraag naar laadpunten in 2030. Eind 2020 beschikte Nederland over 230 duizend laadpunten. In de EV Readiness Index van leasemaatschappij scoort Nederland het best op het gebied van laadinfrastructuur.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.