‘OEM’s besparen miljarden aan reparatiekosten in VS met over-the-air updates’
Volgens databedrijf ABI Research zullen autofabrikanten in de Verenigde Staten vanaf 2028 jaarlijks 1,5 miljard dollar besparen dankzij over-the-air software-updates.
Momenteel kost het uitvoeren van software-updates en bijbehorende terugroepacties in de Verenigde Staten de automakers ruim een half miljard dollar per jaar.
Terugroepacties komen steeds vaker voor naarmate software complexer wordt, zo schrijft ABI in haar onderzoek. In de VS werden in 2022 bijna 10 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege softwaregerelateerde problemen, waarbij bijna de helft software-updates nodig had.
“OTA-updates zijn essentieel voor autofabrikanten en vormen een belangrijke inkomstenbron”, stelt Dylan Khoo, smart mobility en automotive analist bij ABI Research. “Het verbetert daarnaast de digitale ervaring van de bestuurder en vergemakkelijkt de autonome rijfuncties.” Op korte termijn levert het een ook kostenbesparing op. In 2023 verwacht ADI dat fabrikanten in de Verenigde Staten bijna 500 miljoen dollar besparen.
Terugroepacties Nederland
RDW meldde medio januari dat in Nederland vorig jaar circa 317 duizend auto’s zijn teruggeroepen. Bij dat aantal staat Mercedes Benz Vans bovenaan (77.538). Tweede in de lijst is Tesla met 54.802 en kort daarop volgt Stellantis (alle merken) met 51.298 voertuigen. Tesla eindigt vooral zo hoog door een massale terugroepactie van 37.446 Models 3.
RDW-woordvoerder Esther van Schaik vertelt tegenover Automotive dat zij op dit moment niet de data beschikbaar hebben van het aantal terugroepacties in Nederland dat softwaregerelateerde problemen als oorzaak had.
Auto’s terugroepen
ABI Research stelt verder dat de meeste nieuwe auto’s al OTA-updates kunnen ontvangen, maar dat het nog niet bij alle auto’s is toegepast. Zo riep Toyota in 2022 wereldwijd meer dan 500 duizend auto’s terug om softwaregerelateerde redenen. Geen van deze problemen werden op afstand opgelost, ondanks dat het vaak ging om nieuwere modellen.
Tesla is momenteel de koploper op het gebied van software-updates op afstand. Het Amerikaanse automerk heeft nog nooit een auto teruggeroepen voor een software-update op locatie. In Nederland wist Tesla ruim 6 duizend problemen met het noodoproepsysteem op te lossen met een update op afstand. Dat blijkt uit cijfers van RDW.