Tesla vervangt baliemedewerkers door iPad’s
Tesla heeft in Europa een nieuw serviceconcept uitgerold waarbij de balie/servicemedewerkers zijn vervangen door iPad’s. Volgens Tesla is er sprake van een logische volgende stap in de service programma’s van het bedrijf.
Tesla-rijders maken in hun app een service-afspraak. Op het moment dat ze hun Tesla brengen voor onderhoud wordt de auto direct digitaal opgemerkt zodra de locatie is bereikt. Het is voor de berijder dan niet nodig zich verder nog te melden bij een balie, de berijder kan na het parkeren direct vertrekken. Volgens Tesla sluit dat aan op een ‘breed gedeelde klantbehoefte’ en wordt er zo een ‘enorme efficiencyslag’ gemaakt.
Fysiek contact
Mocht de berijder toch nog op- of aanmerkingen of vragen hebben dan kunnen deze kenbaar gemaakt worden via een iPad. Daar kan ook een verzoek gedaan worden om iemand fysiek te spreken, dat verzoek wordt dan direct ingewilligd.
De fabrikant stelt dat de aanpassingen geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid; de betreffende medewerkers worden op andere functies binnen het bedrijf ingezet (en blijven beschikbaar als klanten vragen om persoonlijk contact). Volgens Tesla groeit het bedrijf zo snel – de Model Y is de meest geregistreerde auto in Nederland en de wereld dit jaar – dat er voldoende openstaande functies zijn die vervuld kunnen worden.
Tesla-ceo Elon Musk streeft naar permanente verlaging van de kosten. Het bedrijf denkt de kostprijs van zijn modellen nog met tientallen procenten omlaag te kunnen krijgen.