Acea: China wint terrein bij naderende Brexit-regels EV-handel

Brexit • Elektrische voertuigen uit China hebben nu al een aandeel van een derde in de Britse markt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Beeld: Shutterstock

Acea roept op tot uitstel van drie jaar voor beperkende regels omtrent de handel in elektrische voertuigen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk, die over zes maanden ingaan. Volgens Acea kost de invoer van de tarieven 4,3 miljard euro en zorgt het voor een productieverlies van 480 duizend eenheden.

Vanaf 1 januari 2024 moeten alle batterijdelen in de EU óf het VK worden geproduceerd, wil het in aanmerking komen voor tariefvrije handel. Deze regels komen te vroeg, verklaart Sigrid de Vries, algemeen directeur van Acea. “Europa heeft nog geen veilige en betrouwbare batterijtoevoerketen opgebouwd die momenteel kan voldoen aan deze beperktere regels. Daarom vragen we de Europese Commissie om de huidige overgangsperiode met drie jaar te verlengen.”

Ook verschillende automakers en de Duitse industrie waarschuwden onlangs voor nieuwe regels. De Britse verantwoordelijke staatssecretaris meldde eind mei dat zij binnenkort een oplossing verwacht voor de aankomende strengere Brexit-regels.

Tariefvrije handel

De huidige overgangsregels tussen EU en VK maken het mogelijk dat ook in Europa samengestelde batterijen in aanmerking komen voor tariefvrije handel. “Er is aanzienlijk geïnvesteerd in de Europese batterijtoevoerketen, maar er is tijd nodig om de vereiste capaciteit op te bouwen. Ondertussen moeten voertuigfabrikanten vertrouwen op batterijcellen of materialen die geïmporteerd worden uit Azië.”

Een tarief van 10 procent op elektrische voertuigen zou volgens Acea bijna 4,3 miljard euro kosten gedurende de periode van drie jaar tussen 2024 en 2026. Dit is volgens de internationale fabrikantenkoepel niet alleen schadelijk voor de Europese auto-industrie, maar ook voor de Europese economie.

Opkomst van China

“Nu we toenemende concurrentiedruk vanuit het buitenland ervaren, zouden de toepassing van deze regels ernstige gevolgen hebben voor de productie van elektrische voertuigen in Europa, juist op het moment dat we de verkoop en productie sterk moeten opschalen”, waarschuwt De Vries.

Het VK is volgens Acea de belangrijkste exportmarkt van de Europese auto-industrie, goed voor bijna een kwart van de export van elektrische voertuigen. De nieuwe tarieven dwingen de industrie om de productie van elektrische voertuigen in de EU met 480 duizend eenheden te verminderen.

Elektrische voertuigen uit China hebben nu al een aandeel van een derde in de Britse markt, ondanks een douanerecht van 10 procent. Als Europese fabrikanten hetzelfde toegangstarief moeten betalen, zullen ze duidelijk terrein verliezen aan concurrentie uit derde landen, stelt Acea.

De Vries: “Als we nu niet handelen, zal dit onze mogelijkheid om concurrerend te blijven op de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen belemmeren en leiden tot verlies van marktaandeel, wat buitengewoon moeilijk te herwinnen zal zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over EU-handel

Acea: China wint terrein bij naderende Brexit-regels EV-handel | Automotive Online

Acea: China wint terrein bij naderende Brexit-regels EV-handel

Brexit • Elektrische voertuigen uit China hebben nu al een aandeel van een derde in de Britse markt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Beeld: Shutterstock

Acea roept op tot uitstel van drie jaar voor beperkende regels omtrent de handel in elektrische voertuigen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk, die over zes maanden ingaan. Volgens Acea kost de invoer van de tarieven 4,3 miljard euro en zorgt het voor een productieverlies van 480 duizend eenheden.

Vanaf 1 januari 2024 moeten alle batterijdelen in de EU óf het VK worden geproduceerd, wil het in aanmerking komen voor tariefvrije handel. Deze regels komen te vroeg, verklaart Sigrid de Vries, algemeen directeur van Acea. “Europa heeft nog geen veilige en betrouwbare batterijtoevoerketen opgebouwd die momenteel kan voldoen aan deze beperktere regels. Daarom vragen we de Europese Commissie om de huidige overgangsperiode met drie jaar te verlengen.”

Ook verschillende automakers en de Duitse industrie waarschuwden onlangs voor nieuwe regels. De Britse verantwoordelijke staatssecretaris meldde eind mei dat zij binnenkort een oplossing verwacht voor de aankomende strengere Brexit-regels.

Tariefvrije handel

De huidige overgangsregels tussen EU en VK maken het mogelijk dat ook in Europa samengestelde batterijen in aanmerking komen voor tariefvrije handel. “Er is aanzienlijk geïnvesteerd in de Europese batterijtoevoerketen, maar er is tijd nodig om de vereiste capaciteit op te bouwen. Ondertussen moeten voertuigfabrikanten vertrouwen op batterijcellen of materialen die geïmporteerd worden uit Azië.”

Een tarief van 10 procent op elektrische voertuigen zou volgens Acea bijna 4,3 miljard euro kosten gedurende de periode van drie jaar tussen 2024 en 2026. Dit is volgens de internationale fabrikantenkoepel niet alleen schadelijk voor de Europese auto-industrie, maar ook voor de Europese economie.

Opkomst van China

“Nu we toenemende concurrentiedruk vanuit het buitenland ervaren, zouden de toepassing van deze regels ernstige gevolgen hebben voor de productie van elektrische voertuigen in Europa, juist op het moment dat we de verkoop en productie sterk moeten opschalen”, waarschuwt De Vries.

Het VK is volgens Acea de belangrijkste exportmarkt van de Europese auto-industrie, goed voor bijna een kwart van de export van elektrische voertuigen. De nieuwe tarieven dwingen de industrie om de productie van elektrische voertuigen in de EU met 480 duizend eenheden te verminderen.

Elektrische voertuigen uit China hebben nu al een aandeel van een derde in de Britse markt, ondanks een douanerecht van 10 procent. Als Europese fabrikanten hetzelfde toegangstarief moeten betalen, zullen ze duidelijk terrein verliezen aan concurrentie uit derde landen, stelt Acea.

De Vries: “Als we nu niet handelen, zal dit onze mogelijkheid om concurrerend te blijven op de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen belemmeren en leiden tot verlies van marktaandeel, wat buitengewoon moeilijk te herwinnen zal zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over EU-handel