‘China stimuleert binnenlandse EV-markt met 65 miljard euro’
China trekt 520 miljard yuan (65 miljard euro) uit voor stimuleringsmaatregelen van EV’s en andere groene voertuigen. Dat meldt persbureau Reuters.
Nieuwe elektrische voertuigen die in 2024 en 2025 in China worden verkocht, zijn vrijgesteld van aankoopbelasting tot 30 duizend yuan (3.800 euro) per voertuig. De vrijstelling wordt in 2026 en 2027 de helft minder en beperkt tot 15 duizend yuan voor de aankopen. Dat meldt het Chinese Ministerie van Financiën.
Met de stimuleringsmaatregelen hoopt de Chinese overheid de verzwakte groei van autoverkopen te stimuleren. De verkoop van ‘new energy vehicles’ (NEV’s), waaronder ook plug-in hybrides en waterstofauto’s vallen, steeg in mei met 10,5 procent ten opzichte van de voorgaande maand, volgens gegevens van de China Passenger Car Association. Vergeleken met een jaar eerder, toen COVID-19 beperkingen nog steeds van invloed waren op de productie en verkoop van auto’s, was er een stijging van 60,9 procent.
Analisten verwachten dat de beperking van de vrijstelling van de aankoopbelasting de groei van goedkopere modellen bevordert, die voornamelijk worden geproduceerd door binnenlandse bedrijven, in plaats van premiumvoertuigen van buitenlandse fabrikanten. “De nieuwe maatregel zal de groei van China’s EV’s bevorderen”, zegt Susan Zou, vice-president bij onderzoeksbureau Rystad Energy tegenover Reuters. Zij verwacht dat de verkoop van EV’s in 2024 met 30 procent zal groeien, vergeleken met een geschatte groei van 15 procent dit jaar.
Dip in de verkoop
Het nieuwe stimuleringspakket volgt op eerdere pakketten. De eerste maatregelen werden geïntroduceerd in 2014 en werden drie keer verlengd tot in 2022. De Chinese staat gaf vorig jaar meer dan 200 miljard yuan uit aan de maatregelen, zo verklaarde vice-minister van Financiën Xu Hongcai tijdens een persconferentie.
Nadat het subsidieprogramma eindigde, stokte de verkoop van NEV’s. De markt herstelde zich nadat verschillende autofabrikanten, waaronder Tesla, de prijzen verlaagden om het marktaandeel te verdedigen. BYD verkocht in het eerste kwartaal dit jaar meer auto’s in China dan Volkswagen. BYD werd daardoor het grootste merk in China.
De bekendmaking van het nieuwe stimuleringspakket zorgde voor een stijging in de aandelen van verschillende Chinese autofabrikanten. Nio zag het aandeel bijvoorbeeld stijgen met 3,4 procent.