Column Adriani | Tranen

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

“Nou moet u weten, ik kom de Krokusstraat uit en wil linksaf de Zijlweg op draaien”, snikt ze. “En het stoplicht van de Julianalaan staat op rood. Dat kan ik altijd zien als ik daar sta. Ik rij dat stukje al jaren want mijn neef woont daar vlakbij in de Irisstraat. Hij is ook klant bij jullie met z’n Mondeo. U kent hem toch wel? Volgens mij heeft zijn dochter ook pas een Ka bij jullie gekocht… Dat is toch ook zo’n leuke meid! Ze heeft nu verkering met de zoon van de nieuwe baas van Monuta…” 

`Ik bel nooit onder het rijden!`

De geel-oranje man heeft de opleggerplaten uitgelegd en bedient de lier. Haar Fiesta rolt er langzaam af. “Ik bel nooit onder het rijden!”, vervolgt ze hortend haar verhaal. “Maar oom Piet had gister een open hart operatie. En Bep, z’n vrouw zat al zo in de zenuwen. Hij had alweer een Tia gehad, dus ineens gaven ze hem voorrang… Ik ben gek op Piet. Ja, gewoon hoor, als oom.”

De voorkant van de Fiesta komt in beeld. Bumper weg, Motorkap opgevouwen, tussenframe soort van weg. Voorschermen beide in een punt. Met de punt naar achteren zou Van Gaal zeggen. “Ik zit met m’n gedachten bij Piet en verdorie, daar gaat de telefoon. Dus ik pak hem vlug uit m’n tas – ik heb niet zo’n afstandsding – en gelijk zie ik het stoplicht op de Julianalaan op groen springen en door alle gedoe ga ik er vandoor… Maar dat was mijn stoplicht helemaal niet! Voor me stond zo’n vent met een dikke Mercedes of zo.” De tranen biggelen nu over haar wangen. De zakdoek doet goed werk. `O meneer dealer! Wat is het toch fijn dat ik bij u mijn verhaal kwijt kan!`

Wat monteurs en de chef staan om de Fiesta heen en kijken zijn voorkant aan. Gaan we die nog maken of is het totall loss? “O meneer dealer! Wat is het toch fijn dat ik bij u mijn verhaal kwijt kan! Ik snap dat u niet weet waar de Zijlweg is. En nog minder de Krokusstraat! En dat mijn verhalen u geen zak interesseren, maar dat ik bij u een vertrouwd loket heb. Want bij u kocht ik mijn Fiesta! En ik vertrouw u. Dus ik hoef mijn zeikverhaal niet bij een universele – door de verzekering uitverkoren – schadeboer op te hangen… Ik ken die mensen niet eens!”

De Fiesta rolt de werkplaats in. De schade zal opgenomen worden door de werkplaatschef en hersteld worden bij Heijne Autoschade driehonderd meter verderop. En de dealer zal er wat marge op maken. Erg he? Je hoort sommige verzekeringseikeltjes wel eens roepen dat de dealers deze loketfunctie gratis zouden moeten doen. Nou, dacht het niet.

Hans Adriani Dealer b.d. – hans@dsolution.eu 

Deze column verscheen eerder in Automotive nummer 8 

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Tranen | Automotive Online

Column Adriani | Tranen

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

“Nou moet u weten, ik kom de Krokusstraat uit en wil linksaf de Zijlweg op draaien”, snikt ze. “En het stoplicht van de Julianalaan staat op rood. Dat kan ik altijd zien als ik daar sta. Ik rij dat stukje al jaren want mijn neef woont daar vlakbij in de Irisstraat. Hij is ook klant bij jullie met z’n Mondeo. U kent hem toch wel? Volgens mij heeft zijn dochter ook pas een Ka bij jullie gekocht… Dat is toch ook zo’n leuke meid! Ze heeft nu verkering met de zoon van de nieuwe baas van Monuta…” 

`Ik bel nooit onder het rijden!`

De geel-oranje man heeft de opleggerplaten uitgelegd en bedient de lier. Haar Fiesta rolt er langzaam af. “Ik bel nooit onder het rijden!”, vervolgt ze hortend haar verhaal. “Maar oom Piet had gister een open hart operatie. En Bep, z’n vrouw zat al zo in de zenuwen. Hij had alweer een Tia gehad, dus ineens gaven ze hem voorrang… Ik ben gek op Piet. Ja, gewoon hoor, als oom.”

De voorkant van de Fiesta komt in beeld. Bumper weg, Motorkap opgevouwen, tussenframe soort van weg. Voorschermen beide in een punt. Met de punt naar achteren zou Van Gaal zeggen. “Ik zit met m’n gedachten bij Piet en verdorie, daar gaat de telefoon. Dus ik pak hem vlug uit m’n tas – ik heb niet zo’n afstandsding – en gelijk zie ik het stoplicht op de Julianalaan op groen springen en door alle gedoe ga ik er vandoor… Maar dat was mijn stoplicht helemaal niet! Voor me stond zo’n vent met een dikke Mercedes of zo.” De tranen biggelen nu over haar wangen. De zakdoek doet goed werk. `O meneer dealer! Wat is het toch fijn dat ik bij u mijn verhaal kwijt kan!`

Wat monteurs en de chef staan om de Fiesta heen en kijken zijn voorkant aan. Gaan we die nog maken of is het totall loss? “O meneer dealer! Wat is het toch fijn dat ik bij u mijn verhaal kwijt kan! Ik snap dat u niet weet waar de Zijlweg is. En nog minder de Krokusstraat! En dat mijn verhalen u geen zak interesseren, maar dat ik bij u een vertrouwd loket heb. Want bij u kocht ik mijn Fiesta! En ik vertrouw u. Dus ik hoef mijn zeikverhaal niet bij een universele – door de verzekering uitverkoren – schadeboer op te hangen… Ik ken die mensen niet eens!”

De Fiesta rolt de werkplaats in. De schade zal opgenomen worden door de werkplaatschef en hersteld worden bij Heijne Autoschade driehonderd meter verderop. En de dealer zal er wat marge op maken. Erg he? Je hoort sommige verzekeringseikeltjes wel eens roepen dat de dealers deze loketfunctie gratis zouden moeten doen. Nou, dacht het niet.

Hans Adriani Dealer b.d. – hans@dsolution.eu 

Deze column verscheen eerder in Automotive nummer 8 

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.