Voorzichtig herstel Europese verkopen
Wel zijn er grote verschillen per land. Zo stijgt de Finse markt met bijna 22% en dalen de verkopen in Portugal met eveneens 22%. De belangrijke Duitse markt blijft nagenoeg stabiel (-1,2%). De Engelse en Franse autoconsumenten zijn voorzichtiger (in beide landen -8%). Goed nieuws voor de Italianen: door de herintroductie van een overheidsmaatregel tot verwijdering van oudere auto’s, veert de nieuwverkoop aldaar weer wat op. De Nederlandse beweegt zich precies op het Europese gemiddelde(5% achteruit).
Merken
Europees marktleider is nog steeds de VW-groep, dat dankzij haar belangrijkste merk Volkswagen een lichte toename van het marktaandeel noteerde (van 17,6% maar 17.9%). Peugeot en Renault voelen op het Europese toneel een behoorlijke tegenwind. Peugeot ging 11% achteruit, Renault liefst 13%. Citroën daarentegen behoort tot de grote winnaars (+13%). De allergrootste stap voorwaarts komt voor rekening van Mazda, dat met 45% groeide naar een nog immer bescheiden marktaandeel van 1,3%. Donkere wolken blijven anderzijds hangen boven de Fiat-groep. En dat zal nog wel even zo blijven aangezien de nieuwe, in Genève gepresenteerde, modellen pas in het najaar beschikbaar komen.