Krim-crisis zet autofabrikanten op scherp

Redactie Redactie
• Laatste update:

De sancties die president Barack Obama heeft afgekondigd tegen Rusland hebben nog geen consequenties voor Ford`s activiteiten in Rusland, meldt Automotive News Europe. “We proberen erachter te komen wat de nieuwe sancties voor ons betekenen. Vooralsnog hebben we niet het idee dat ze ons zullen schaden”, zegt Fields. “We maken ons meer zorgen over de algehele economische gezondheid van Rusland.”

Roebel
Door de politieke onrust is de waarde van de roebel sterk gedaald (-11% sinds begin dit jaar). Vooral daar hebben buitenlandse autobouwers die actief zijn in Oost-Europa last van. “Er zijn risico’s verbonden aan de Russische activiteiten”, zei BMW-cfo Friedrich Eichiner bij de presentatie van de jaarcijfers. “De roebel is verzwakt. Als de Krim-crisis escaleert zullen we onze financiële prognoses moeten bijstellen.”

Russische autofabrikanten zien de devaluatie van de roebel positiever in. “De roebel werkt in ons voordeel omdat wij meer lokale afzet hebben dan andere fabrikanten”, zegt Bo Andersson, ceo van de grootste Russische autofabrikant Avtovaz. “Aan de andere kant werkt hij tegen ons omdat het consumentenvertrouwen laag is.”

Fabriek
Vooralsnog houden Westerse fabrikanten echter vast aan hun groeiplannen in Rusland. Zo ook Volkswagen, die een nieuwe fabriek aan het bouwen is in Kaloega (Rusland). “Onze verkoopaantallen zien er nog steeds goed uit. Maar we houden de ontwikkelingen goed in de gaten”, aldus VW-ceo Martin Winterkorn. “We blijven investeren en stoppen niet met de bouw van de motorenfabriek.”

Ook Opel houdt vast aan zijn langetermijn-strategie. “Een ding is zeker: Rusland is in 2020 de grootste automarkt van Europa”, aldus Opel-ceo Thomas Neumann tegen Automobilwoche. Het is een marathon met hoogte- en dieptepunten.””

Krim-crisis zet autofabrikanten op scherp | Automotive Online

Krim-crisis zet autofabrikanten op scherp

Redactie Redactie
• Laatste update:

De sancties die president Barack Obama heeft afgekondigd tegen Rusland hebben nog geen consequenties voor Ford`s activiteiten in Rusland, meldt Automotive News Europe. “We proberen erachter te komen wat de nieuwe sancties voor ons betekenen. Vooralsnog hebben we niet het idee dat ze ons zullen schaden”, zegt Fields. “We maken ons meer zorgen over de algehele economische gezondheid van Rusland.”

Roebel
Door de politieke onrust is de waarde van de roebel sterk gedaald (-11% sinds begin dit jaar). Vooral daar hebben buitenlandse autobouwers die actief zijn in Oost-Europa last van. “Er zijn risico’s verbonden aan de Russische activiteiten”, zei BMW-cfo Friedrich Eichiner bij de presentatie van de jaarcijfers. “De roebel is verzwakt. Als de Krim-crisis escaleert zullen we onze financiële prognoses moeten bijstellen.”

Russische autofabrikanten zien de devaluatie van de roebel positiever in. “De roebel werkt in ons voordeel omdat wij meer lokale afzet hebben dan andere fabrikanten”, zegt Bo Andersson, ceo van de grootste Russische autofabrikant Avtovaz. “Aan de andere kant werkt hij tegen ons omdat het consumentenvertrouwen laag is.”

Fabriek
Vooralsnog houden Westerse fabrikanten echter vast aan hun groeiplannen in Rusland. Zo ook Volkswagen, die een nieuwe fabriek aan het bouwen is in Kaloega (Rusland). “Onze verkoopaantallen zien er nog steeds goed uit. Maar we houden de ontwikkelingen goed in de gaten”, aldus VW-ceo Martin Winterkorn. “We blijven investeren en stoppen niet met de bouw van de motorenfabriek.”

Ook Opel houdt vast aan zijn langetermijn-strategie. “Een ding is zeker: Rusland is in 2020 de grootste automarkt van Europa”, aldus Opel-ceo Thomas Neumann tegen Automobilwoche. Het is een marathon met hoogte- en dieptepunten.””