‘Hybride Fiat 500 moet Mirafiori-fabriek uit de problemen halen’

Stellantis • Met de toevoeging van de hybride-modellen worden er 125 duizend auto’s met benzinemotoren in de Mirafiori-fabriek gemaakt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Fiat 500e. (Foto: Stellantis)

Stellantis-ceo Carlos Tavares overweegt de productie van een mild-hybride versie van de Fiat 500 in de Mirafiori-fabriek in Turijn. Dit meldt Automotive News Europe op basis van informatie van leveranciers. De productie zou de Italiaanse fabriek een ‘boost’ moeten geven. Tavares ontmoet vandaag de Italiaanse vakbonden.

Stellantis wil de productie van de Fiat 500 in Mirafiori opvoeren naar 175 duizend eenheden per jaar. In 2023 werden er 77.260 gebouwd. Door afnemende vraag in de tweede helft van het jaar werd het doel voor dat jaar (90 duizend auto’s) niet gehaald. De fabriek zou daarom de hybride-modellen toevoegen doordat het doel niet haalbaar is met alleen de productie van EV’s.

Het nieuwe productiedoel wordt 200 duizend auto’s. Met de toevoeging van de hybride-modellen worden er 125 duizend auto’s met benzinemotoren in de Mirafiori-fabriek gemaakt. Dat meldden anonieme bronnen aan ANE.

Turbulente tijd

De Italiaanse fabriek heeft een turbulente tijd achter de rug. Stellantis draaide zijn Fiat-productie in Turijn flink terug vanwege tegenvallende verkopen van de nieuwe elektrische 500. Ook de productie van Maserati-modellen van het Italiaanse merk werden flink afgeschaald.

De benzine hybride Fiat 500, moet het tij doen keren. Eerder werd de benzine versie van de Fiat 500 in Polen geproduceerd. Die productie is gestopt. De Fiat 500e is groter dan de hybride versie, en is gebouwd op een platform die enkel bedoeld is voor elektrische modellen. Het is daarom ongebruikelijk dat de fabriek ook een hybride auto zou gaan produceren.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Hybride Fiat 500 moet Mirafiori-fabriek uit de problemen halen’ | Automotive Online

‘Hybride Fiat 500 moet Mirafiori-fabriek uit de problemen halen’

Stellantis • Met de toevoeging van de hybride-modellen worden er 125 duizend auto’s met benzinemotoren in de Mirafiori-fabriek gemaakt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Fiat 500e. (Foto: Stellantis)

Stellantis-ceo Carlos Tavares overweegt de productie van een mild-hybride versie van de Fiat 500 in de Mirafiori-fabriek in Turijn. Dit meldt Automotive News Europe op basis van informatie van leveranciers. De productie zou de Italiaanse fabriek een ‘boost’ moeten geven. Tavares ontmoet vandaag de Italiaanse vakbonden.

Stellantis wil de productie van de Fiat 500 in Mirafiori opvoeren naar 175 duizend eenheden per jaar. In 2023 werden er 77.260 gebouwd. Door afnemende vraag in de tweede helft van het jaar werd het doel voor dat jaar (90 duizend auto’s) niet gehaald. De fabriek zou daarom de hybride-modellen toevoegen doordat het doel niet haalbaar is met alleen de productie van EV’s.

Het nieuwe productiedoel wordt 200 duizend auto’s. Met de toevoeging van de hybride-modellen worden er 125 duizend auto’s met benzinemotoren in de Mirafiori-fabriek gemaakt. Dat meldden anonieme bronnen aan ANE.

Turbulente tijd

De Italiaanse fabriek heeft een turbulente tijd achter de rug. Stellantis draaide zijn Fiat-productie in Turijn flink terug vanwege tegenvallende verkopen van de nieuwe elektrische 500. Ook de productie van Maserati-modellen van het Italiaanse merk werden flink afgeschaald.

De benzine hybride Fiat 500, moet het tij doen keren. Eerder werd de benzine versie van de Fiat 500 in Polen geproduceerd. Die productie is gestopt. De Fiat 500e is groter dan de hybride versie, en is gebouwd op een platform die enkel bedoeld is voor elektrische modellen. Het is daarom ongebruikelijk dat de fabriek ook een hybride auto zou gaan produceren.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.