Nationaal Automotive Congres 2024: Groei heeft bij Ayvens tot 2026 geen prioriteit
17:00 | ‘We verloren 10 miljoen euro op een omzet van 60 miljoen’
Christian van Thillo, executive chairman en eigenaar van mediagigant DPG Media, gaat in op de vraag hoe je een traditionele business digitaal kan transformeren. “De mediawereld was een van de eerste die een disruptie meemaakte door de komst van de online wereld.”
Van Thillo kwam op 27-jarige leeftijd aan het roer van DPG, dat toen ‘een groep van onsamenhangende bedrijven’ was. “We verloren toen 10 miljoen euro op een omzet van 60 miljoen euro,” blikt Van Thillo terug. Meerdere, niet rendabele bedrijven werden verkocht en de weg omhoog werd ingezet. “We begonnen voor het eerst geld te verdienen in 1991.” Daarna startte DPG met de aankoop van mediabedrijven en titels die wél binnen de groep passen. “Het begin van ons avontuur in Nederland was de aanschaf van Het Parool.”
Strategie is voor 90 procent beslissen wat je niet wil doen, memoreert Van Thillo. De grootste veranderingen voor zijn bedrijf waren de overname van PCM Uitgevers en Wegener. “Dat hebben we altijd gedaan op basis van menselijk vertrouwen.”
Tegenwoordig heeft DPG een omzet van 1,8 miljard euro per jaar, in een wereld die wordt gedomineerd door bedrijven als Google, Meta, Apple, Amazon en Netflix. Om alle veranderingen het hoofd te bieden koos DPG voor digitalisering en het ontwikkelen van nieuwe business. Snelheid was geboden. “Het is dan wel fijn van jullie Nederlanders dat jullie niet terugkomen op een beslissing als die eenmaal genomen is,” grapt Van Thillo.
Het online succes waar DPG nu op kan terugkijken kwam mede tot stand door het ‘Freemium’ platform waar alle DPG titels onder vallen. Dagelijks bereikt men nu 4,9 miljoen lezers. Digitale waardecreatie is in de ogen van Van Thillo de heilige graal. Het bedrijf wilde daarnaast minder afhankelijk worden van Google als advertentiekanaal en bouwde een eigen online advertentieplatform. Ook werd er ingezet op nieuwe online services, waaronder door de aankoop van vergelijkingssite Independer.
Binnen de automotive kocht DPG het online bedrijf Automotive Mediaventions (AMV) met de titels Gaspedaal.nl, Autotrack en Autowereld.nl. Ook Bynco, dat in 2023 werd overgenomen, maakt inmiddels deel uit van het concern. “In acht jaar tijd hebben we een traditionele uitgeverij zo veranderd in een sterk online bedrijf,” concludeert Van Thillo.
16:00 | ‘Je moet nieuwsgierig zijn om erin te duiken’
Is AI een kans of een bedreiging voor de salesmanager? De vraag komt van Stefanie van Dijk, onder meer bekend van #DWDD en de podcast ‘Powervrouwen in de Automotive’. Het ontbreken van menselijk contact door AI wordt door velen in de autobranche als de grootste bedreiging gezien, merkt zij in haar gesprekken met salesmanagers. Bovendien twijfelen zij soms aan hun eigen vaardigheden om AI toe te passen. “Je moet nieuwsgierig zijn om erin te duiken, maar de meeste mensen zitten in de waan van de dag. Ook zie ik de vrees dat mensen worden vervangen door AI toepassingen.”
Wie toch wil starten met AI kan het beste ervoor kiezen om repeterende werkzaamheden uit te besteden, adviseert Van Dijk. “We kampen allemaal met personeelstekorten. AI inzetten voor werkzaamheden die zich elke dag herhalen, kan je veel rust geven.” Ook kan AI helpen om klantinzichten te verbeteren. “Daar kan je je marketinginspanningen op toespitsen.” Overigens wordt AI al gebruikt in de praktijk, bijvoorbeeld voor het opstellen van salesprognoses en dynamic pricing, merkt Van Dijk op. “Een ander voorbeeld zijn de chatbots op de website van het autobedrijf.”
Voor salesmanagers adviseert Van Dijk om zoveel mogelijk handelingen te automatiseren. “Dan heb je meer tijd over voor je klanten en het vergroot je werkplezier.” Hoe begin je dan met AI in je eigen autobedrijf? “Praat met experts en vraag collega’s naar hun ervaringen. De samenwerking tussen AI en je salesmangers gaat ervoor zorgen dat je de performance van je bedrijf naar het volgende niveau kan tillen.”
14:25 | ‘AI bespaart mij per week acht uur werk’
Bovemij-ceo Hans Coffeng introduceert Jarno Duursma, die eerder al 1500 lezingen over AI gaf. Duursma: “De komende jaren hoef je maar één tech trend in de gaten te houden en dat is AI. Het wordt echt de dominante techniek.” Snelheid en schaalbaarheid van AI staan aan de wieg van het succes. 100 miljoen mensen gebruiken inmiddels de laatste taaltechnologie. AI is vooral van invloed op kenniswerkers, vertelt Duursma. “Die impact is vergelijkbaar met die van de smartphone en social media.” Duursma denkt dat vooral de productiviteit van kenniswerkers een boost gaat krijgen. “Dat begint bij ChatGPT en het genereren van tekst. Denk aan het samenvatten van een verslag of het professioneel herschrijven van e-mails.”
“AI bespaart mij per week acht uur werk,” meldt Duursma. Je moet hiervoor wel anders naar je werk kijken. “Vraag je af welke taakjes AI kan overnemen. Vraag bijvoorbeeld: ‘Wat kan ik als leidinggevende doen om spanningen in mijn team weg te nemen?’ Of: ‘Wat is de beste verkoopstrategie om een auto te verkopen.’ De strekking van het verhaal is helder. AI geeft snel antwoord op veelgestelde vragen waardoor kenniswerkers, maar bijvoorbeeld ook creatieven en leidinggevenden, sneller kunnen acteren.
Trends die Duursma identificeert zijn onder andere de ontwikkeling van AI als een digitale butler, ‘text to video’ en het gebruik van mensachtige chatbots in klantenservice. “Dit kan zelfs leiden tot ‘algorithmic affection’, het voelen van genegenheid voor een computer.”
Minder affectie zullen we voelen voor criminelen die ook met AI aan de slag gaan, waarschuwt Duursma tot slot. “De scheidslijn tussen echt en nep vervaagt. Zo maken we ons nu nog druk over zaken als phishing, maar inmiddels worden er al mensen opgelicht door middel van voice cloning. Dit soort vormen van fraude wordt op termijn echt een ding.”
13:30 | Groei staat bij Ayvens vanaf 2026 weer op de agenda
Tim Albertsen is ceo van Ayvens, het fusiebedrijf van ALD en Leaseplan. Ayvens heeft met 3,5 miljoen auto’s de grootste fleet ter wereld. Albertsen beschrijft allereerst de route naar de volledige integratie tussen de twee bedrijven, die ongeveer twee jaar in beslag heeft genomen. Het fusiebedrijf kocht recent 500 duizend auto’s bij autofabrikant Stellantis. Toch is groei op dit moment niet de hoogste prioriteit. “We willen eerst de integratie tot een goed einde brengen.” Hierna gaat Albertsen dieper in op de plannen van Ayvens vanaf 2026. “Het draait allemaal om het beschikbaar maken van duurzame mobiliteit, op een verantwoordelijke manier.” Het bedrijf verwacht in 2026 en daarna meer invloed van AI in de bedrijfsvoering. “Er zijn veel kansen in onze industrie om AI te gebruiken.” Albertsen doelt onder andere op het kanaliseren van klanten naar de auto’s die het meest voor hen geschikt zijn. Ook kan AI bijdragen aan het uitvoeren van preventief onderhoud. Tot 2030 verandert de mobiliteitsindustrie op verschillende manieren, benadrukt Albertsen. Belangrijkste ontwikkelingen zijn EV’s, connected auto’s en autonome rijtechniek. Tegelijkertijd verandert de traditionele waardeketen. “Denk aan abonnementsmodellen en autodelen.”
11:40 | ‘We willen niet per se de grootste zijn, wel de beste’
Aan het einde van de eerste plenaire sessie gaat Rick Nieman tot slot kort in gesprek met Luijckx. “Emil Frey is het grootste dealernetwerk van Europa. Moet Eric Berkhof zich zorgen maken?” Luijckx denkt van niet. “Iedereen groeit. We willen niet per se de grootste zijn, wel de beste. Het kopen van ondernemingen is niet het probleem, wel de kwaliteit bewaken.” Hoe kijkt Luijckx naar het agentuurmodel nu fabrikanten als Ford op hun schreden terugkeren? “Het kan werken, maar alleen met goede retailers. Zij kunnen snel schakelen op hun eigen markt, fabrikanten denken er veel te makkelijk over. Ze willen een jaar van tevoren een businessplan zien maar zo werkt het niet.” En de Chinese nieuwkomers dan? “Die starten van nul, dan zie je dat het werkt.” Emil Frey is zelf dealer van Xpeng. Hoe kijkt Luijckx aan tegen de importheffingen waarmee Europa nu dreigt om de instroom van (te) goedkope Chinese EV’s in te dammen. “Ik weet niet of we er met z’n allen iets mee opschieten, omdat de Chinese overheid met tegenmaatregelen zal komen.”
11:00 | ‘De consument is nu ongelooflijk afwachtend’
Voorafgaand aan het congres praat dagvoorzitter Rick Nieman met organisator Sandra Broman. Zij schakelde voor AM, geheel in lijn met het thema, AI in om een beeldmerk te creëren voor het Nationaal Automotive Congres. Dat was niet zo eenvoudig bleek uit de grote hoeveelheid verschillende prompts die moesten worden gegeven om tot het gewenste beeld te komen. Expert Douglas Voeten ziet dat ook: “Het ‘prompten’ is echt nog een wetenschap.” Volgens Voeten maakt AI een enorme ontwikkeling door en zal AI snel beter worden in het begrijpen van instructies. De gevolgen hiervan zijn niet altijd wenselijkt. “Het wordt zo goed dat het straks leuker wordt om met een machine te praten dan met een mens. Daar maak ik me wel zorgen over.”
Hierna is het woord aan Sigrid de Vries, algemeen directeur van Acea, en VVD-parlementariër Jan Huitema. De Vries is niet bepaald tevreden met de politieke keuzes die in Brussel worden gemaakt. “We moeten de industrie niet in een dwangbuis stoppen.” De Vries pleit voor flexibiliteit en zou graag zien dat de noodzakelijke keuzes op weg naar een zero-emissie wagenpark meer bij de industrie worden gelegd. Blijft het streefjaar van 2035 ook met de Europese verkiezingen in aantocht intact? Huitema:“Ik denk van wel. Het is juist voor de stabiliteit goed anders besluiten landen om bijvoorbeeld investeringen uit te stellen. Die stok achter de deur is belangrijk.” Ook De Vries vindt urgentie cruciaal, maar de keuzes op weg naar 2035 moeten meer bij de industrie worden gelegd. Bovendien: “100 procent reductie in 2035 is heel ambitieus.”
Ook Simon Luijckx, bestuursvoorzitter van onder andere Emil Frey Nederland pleit voor heldere politieke keuzes. “We hebben duidelijkheid nodig zodat de strategie voor een aantal jaar staat. Eén op de drie nieuwe auto’s is nu elektrisch, maar ze worden hoofdzakelijk aangeschaft door de zakelijke markt.” Vooral de particulier heeft behoefte aan zekerheid, constateert Luijckx. “Die is nu ongelooflijk afwachtend, met alle gevolgen van dien. De occasionmarkt voor EV’s is nu heel slecht. Klanten hebben daarnaast allerlei vragen over de batterijen. Een onafhankelijke accutest (State of Health, red.) kan daar lucht brengen. Daar komt bij dat de laadinfra achterblijft bij de groei van het aantal auto’s.” Ook De Vries ziet dat de infrastructuur ontbreekt. In enkele Europese landen zijn nauwelijks laadpalen. “Dat is echt een Europees probleem, er moeten duizenden laadpunten per week bij komen.”
09:00 | Aftrap met het nieuwkomersdebat
Het Nationaal Automotive Congres 2024 trapt af met het nieuwkomersdebat. Dwayne Belfor, head of aftersales Omoda en Jaecoo, Ruben Keuter, general manager Nio Nederland en Joost Dekkers, commercieel directeur Zuid- en West Europa Lotus gaan onder leiding van AM-redacteur Bart Kuijpers in gesprek over de strategie van de nieuwkomers op de Nederlandse markt.
Dekkers trapt af en vertelt over de transitie van het direct sales model naar een dealermodel. Volgens Dekkers wilden de dealers, in dit geval Hedin, graag zelf verantwoordelijk zijn voor de verkoop. Belfor omarmt ook het dealermodel. Belfor gelooft in lokale bedrijven en het verschil dat deze dealers kunnen maken. “Auto’s verkopen blijft een spel. Veel merken die zullen overleven werken met het dealermodel.” Omoda zet sterk in op aftersales, want: “daarmee houd je de klanten vast”.
Nio houdt wel vast aan het agentuurmodel. “De consument ziet de retailstrategie niet. Zij merken de beleving van het merk. Een succesvol merk opbouwen kost tijd. In tien jaar tijd hebben wij bij Nio al een behoorlijk resultaat neergezet, zeker als we het afzetten tegen ons voorbeeld BMW.”
Dekker denkt dat het marktaandeel van de nieuwkomers naar 10 procent groeit de komende drie jaar. “Uiteindelijk gaat er geen revolutie ontstaan, maar zeker acht krijgen een plek in de Nederlandse markt”, zegt Dekker. De heren zijn het met elkaar eens over dat Europese merken een kleiner marktaandeel nemen, maar wel blijven bestaan. Maar, zoals Dekker zegt: “Europese merken moeten herstructureren en een duidelijke focus opstellen voor de toekomst.”
Importheffingen
Voor een gezonde en rendabele bedrijfsvoering is een marktaandeel in Nederland van 5 procent nodig voor een nieuwkomer, stellen Keuter en Belfor. Dekker: “Wij hebben nog lang niet een dergelijk marktaandeel. Wij hopen net als Nio rustig het merk op te bouwen. Dat kost tijd en geld.” Keuter voegt toe: “Als je kijkt naar Nio House Amsterdam. Dat kost een enorme investering, maar dat heeft waarde voor het hele merk, ook in China.”
Ook de mogelijke invoer van importheffingen tussen China en Europa komen langs. “Het is spannend”, zegt Belfor. “Het heeft invloed directe invloed op de prijs en die is heel belangrijk. We moeten zorgen dat we de markt niet kapot maken. We moeten niet auto’s voor 20 duizend euro verkopen en daar verlies op maken.” Dekker: “We gaan minder auto’s verkopen als de prijs 30 procent hoger is. We werken nu met verschillende scenario’s. Kunnen wij eerder auto’s naar Europa halen? Verlies nemen? We zijn dagdagelijks bezig met de impact van mogelijke heffingen.”
Restwaarden? “Niemand kan op dit moment goed restwaarden inschatten van de nieuwkomers”, zegt Keuter. “Wij zitten bij Nio daarom zelf aan de restwaardeknop door ons abonnementsmodel. Daar ben ik blij mee.” Dekker: “Ik vind dat de leasemaatschappijen in Nederland veel expertise hebben. Waar wij op gewezen worden: doe normaal als de verkoop tegenvalt en ga niet rücksichtslos de prijzen verlagen.”