‘SUV draagt 20 procent bij aan groei wereldwijde CO2-emissies’

Milieu • In 2023 maakten SUV’s 48 procent van de wereldwijde autoverkoop uit, wat volgens de onderzoekers bijdroeg aan meer dan 20 procent van de groei in wereldwijde CO2-emissies.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Skoda)

SUV’s breken elk jaar nieuwe verkooprecords. En dat is slecht nieuws voor het milieu, schrijven twee onderzoekers van het Internationaal Energie Agentschap in een nieuw rapport.

In 2023 maakten SUV’s 48 procent van de wereldwijde autoverkoop uit, wat volgens de onderzoekers bijdroeg aan meer dan 20 procent van de groei in wereldwijde CO2-emissies. ‘Onder andere de aantrekkingskracht van SUV’s als statussymbool drijft deze trend. In zowel gevestigde als opkomende economieën groeien de SUV-verkopen, met een marktaandeel van meer dan 50 procent in gevestigde economieën’, schrijven zij.

SUV’s zijn 200 tot 300 kg zwaarder dan gemiddelde auto’s, wat resulteert in ongeveer 20 procent meer CO2-uitstoot, concluderen de onderzoekers. ‘Hun populariteit verhoogt de energievraag en de vraag naar grondstoffen voor batterijen. Wereldwijd waren er in 2023 meer dan 360 miljoen SUV’s, wat leidde tot 1 miljard ton CO2-uitstoot. Als de SUV-vloot een land was, zou het de vijfde grootste CO2-uitstoter ter wereld zijn’, zo valt te lezen in het rapport.

55 procent

In 2023 was meer dan 55 procent van de nieuwe registraties van elektrische auto’s een SUV. SUV’s maken nu 45 procent van de elektrische autofloot uit, een aandeel dat hoger zou zijn zonder de groei van kleine elektrische auto’s in China. In gevestigde economieën is dit aandeel 55 procent, aldus de onderzoekers.

Het rapport stelt: ‘Ondanks verbeteringen in brandstofefficiëntie en elektrificatie, hebben zwaardere SUV’s de vooruitgang in energieverbruik en emissiereductie tenietgedaan. Grotere voertuigen vragen meer grondstoffen en mineralen en zorgen voor uitdagingen op het gebied van veiligheid en ruimtelijke ordening in stedelijke gebieden’.

De overgang naar elektrische voertuigen is cruciaal voor het halen van klimaatdoelen, maar ook het verbeteren van EV-batterijen, strengere brandstofefficiëntienormen en investeringen in nieuwe batterijtechnologieën zijn essentieel voor een duurzame toekomst, zo bepleiten de onderzoekers.

Vrijwel alle grote autofabrikanten, waaronder Toyota, Mitsubishi en Skoda zetten in op de verkoop van SUV’s.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘SUV draagt 20 procent bij aan groei wereldwijde CO2-emissies’ | Automotive Online

‘SUV draagt 20 procent bij aan groei wereldwijde CO2-emissies’

Milieu • In 2023 maakten SUV’s 48 procent van de wereldwijde autoverkoop uit, wat volgens de onderzoekers bijdroeg aan meer dan 20 procent van de groei in wereldwijde CO2-emissies.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Skoda)

SUV’s breken elk jaar nieuwe verkooprecords. En dat is slecht nieuws voor het milieu, schrijven twee onderzoekers van het Internationaal Energie Agentschap in een nieuw rapport.

In 2023 maakten SUV’s 48 procent van de wereldwijde autoverkoop uit, wat volgens de onderzoekers bijdroeg aan meer dan 20 procent van de groei in wereldwijde CO2-emissies. ‘Onder andere de aantrekkingskracht van SUV’s als statussymbool drijft deze trend. In zowel gevestigde als opkomende economieën groeien de SUV-verkopen, met een marktaandeel van meer dan 50 procent in gevestigde economieën’, schrijven zij.

SUV’s zijn 200 tot 300 kg zwaarder dan gemiddelde auto’s, wat resulteert in ongeveer 20 procent meer CO2-uitstoot, concluderen de onderzoekers. ‘Hun populariteit verhoogt de energievraag en de vraag naar grondstoffen voor batterijen. Wereldwijd waren er in 2023 meer dan 360 miljoen SUV’s, wat leidde tot 1 miljard ton CO2-uitstoot. Als de SUV-vloot een land was, zou het de vijfde grootste CO2-uitstoter ter wereld zijn’, zo valt te lezen in het rapport.

55 procent

In 2023 was meer dan 55 procent van de nieuwe registraties van elektrische auto’s een SUV. SUV’s maken nu 45 procent van de elektrische autofloot uit, een aandeel dat hoger zou zijn zonder de groei van kleine elektrische auto’s in China. In gevestigde economieën is dit aandeel 55 procent, aldus de onderzoekers.

Het rapport stelt: ‘Ondanks verbeteringen in brandstofefficiëntie en elektrificatie, hebben zwaardere SUV’s de vooruitgang in energieverbruik en emissiereductie tenietgedaan. Grotere voertuigen vragen meer grondstoffen en mineralen en zorgen voor uitdagingen op het gebied van veiligheid en ruimtelijke ordening in stedelijke gebieden’.

De overgang naar elektrische voertuigen is cruciaal voor het halen van klimaatdoelen, maar ook het verbeteren van EV-batterijen, strengere brandstofefficiëntienormen en investeringen in nieuwe batterijtechnologieën zijn essentieel voor een duurzame toekomst, zo bepleiten de onderzoekers.

Vrijwel alle grote autofabrikanten, waaronder Toyota, Mitsubishi en Skoda zetten in op de verkoop van SUV’s.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.