Polestar-ceo reageert op ‘grilligheid’ VS: ‘Ik hoop op z’n minst op eerlijke handel’

Polestar • “Er gaat een zekere grilligheid gepaard met het overgaan van de ene op de andere dag naar 100 procent tarieven”, zegt CEO Thomas Ingenlath.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Polestar-ceo Thomas Ingenlath. (Foto: Shutterstock)

Polestar-ceo Thomas Ingenlath is verbaasd door het besluit van Amerikaanse president Joe Biden om de tarieven op Chinese EV’s fors te verhogen. Die tarieven gaan omhoog van zo’n 25 procent naar zo’n 100 procent. Ook verhoogt de Amerikaanse regering de tarieven op materialen zoals staal, aluminium en microchips vanuit China. “Er gaat een zekere grilligheid gepaard met het overgaan van de ene op de andere dag naar 100 procent-tarieven”, vertelt Ingenlath aan Automotive News Europe.

De volledig elektrische Polestar’s 2 en 4 worden in China gebouwd. Ingenlath geeft toe dat het Zweedse Polestar ‘zeer Chinees georiënteerd is’ gezien het feit dat de productie van het bedrijf voornamelijk in handen is van het Chinese Geely. Om niet geheel afhankelijk te zijn van China, is het bedrijf drie jaar geleden begonnen met het vinden van manieren om zijn autoproductie te globaliseren.

Vanaf deze zomer wordt de grote Polestar 3 SUV in de Amerikaanse fabriek van zustermerk Volvo nabij Charleston in South Carolina gebouwd. Medio 2025 wordt ook de Polestar 4 in het Zuid-Koreaanse Busan gemaakt door Renault Korea Motors. In eerste instantie is de productie bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt.

Bescherming tegen tarieven

Volgens Ingenlath moet een gediversifieerde productie Polestar een bescherming creëren tegen tarieven van de VS op in China gemaakte producten, evenals mogelijke vergeldingstarieven van de Chinezen tegen auto’s die uit de VS komen.

“Vrijhandel is tegenwoordig niet meer gemakkelijk”, zei Ingenlath tijdens de perslanceringen voor de Polestar 3 en 4 in Spanje. “Dit is geen probleem dat uniek is voor Polestar of deze sector. Ik hoop alleen dat als er geen redelijkheid bestaat voor vrijhandel, we op zijn minst eerlijke handel kunnen hebben”, aldus Ingenlath.

Partnerships

Om zijn producten aan de man te krijgen, zet het elektrische merk in op samenwerkingen met laadpaalaanbieders. Zo maakte Polestar onlangs bekend samen met laadpaalbedrijf Zaptec nieuwe premium thuislaadoplossingen te bieden. De samenwerking omvat een strategisch partnership voor de lange termijn op het gebied van toekomstige vehicle-to-grid technologie en bidirectionele laadoplossingen. Het bedrijf noemt ‘dit een belangrijke stap om elektrische auto’s mee te laten helpen aan het in evenwicht brengen van het elektriciteitsnet’.

De verkopen van Polestar zijn de afgelopen drie kwartalen wereldwijd gedaald. In het vierde kwartaal van 2023 was de daling 39 procent. In Nederland bedroeg de daling in het aantal registraties 12 procent. Bovendien heeft Volvo, samen met het Chinese Geely aandeelhouder in Polestar, begin deze maand gemeld dat het geen verdere financiering meer geeft aan Polestar, en haar belang van 48 procent op termijn wil terugbrengen naar 18 procent.

Polestar introduceerde onlangs de nieuwe Polestar 4 aan de Nederlandse autopers. Het ging gepaard met de lancering van een nieuwe modellen- en retailstrategie, een die Polestar naar een hoger niveau moet tillen. Dat bleek tijdens de lancering van de Polestar Space aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. Lees het verslag in onze rubriek: Op Bezoek.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Polestar-ceo reageert op ‘grilligheid’ VS: ‘Ik hoop op z’n minst op eerlijke handel’ | Automotive Online

Polestar-ceo reageert op ‘grilligheid’ VS: ‘Ik hoop op z’n minst op eerlijke handel’

Polestar • “Er gaat een zekere grilligheid gepaard met het overgaan van de ene op de andere dag naar 100 procent tarieven”, zegt CEO Thomas Ingenlath.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Polestar-ceo Thomas Ingenlath. (Foto: Shutterstock)

Polestar-ceo Thomas Ingenlath is verbaasd door het besluit van Amerikaanse president Joe Biden om de tarieven op Chinese EV’s fors te verhogen. Die tarieven gaan omhoog van zo’n 25 procent naar zo’n 100 procent. Ook verhoogt de Amerikaanse regering de tarieven op materialen zoals staal, aluminium en microchips vanuit China. “Er gaat een zekere grilligheid gepaard met het overgaan van de ene op de andere dag naar 100 procent-tarieven”, vertelt Ingenlath aan Automotive News Europe.

De volledig elektrische Polestar’s 2 en 4 worden in China gebouwd. Ingenlath geeft toe dat het Zweedse Polestar ‘zeer Chinees georiënteerd is’ gezien het feit dat de productie van het bedrijf voornamelijk in handen is van het Chinese Geely. Om niet geheel afhankelijk te zijn van China, is het bedrijf drie jaar geleden begonnen met het vinden van manieren om zijn autoproductie te globaliseren.

Vanaf deze zomer wordt de grote Polestar 3 SUV in de Amerikaanse fabriek van zustermerk Volvo nabij Charleston in South Carolina gebouwd. Medio 2025 wordt ook de Polestar 4 in het Zuid-Koreaanse Busan gemaakt door Renault Korea Motors. In eerste instantie is de productie bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt.

Bescherming tegen tarieven

Volgens Ingenlath moet een gediversifieerde productie Polestar een bescherming creëren tegen tarieven van de VS op in China gemaakte producten, evenals mogelijke vergeldingstarieven van de Chinezen tegen auto’s die uit de VS komen.

“Vrijhandel is tegenwoordig niet meer gemakkelijk”, zei Ingenlath tijdens de perslanceringen voor de Polestar 3 en 4 in Spanje. “Dit is geen probleem dat uniek is voor Polestar of deze sector. Ik hoop alleen dat als er geen redelijkheid bestaat voor vrijhandel, we op zijn minst eerlijke handel kunnen hebben”, aldus Ingenlath.

Partnerships

Om zijn producten aan de man te krijgen, zet het elektrische merk in op samenwerkingen met laadpaalaanbieders. Zo maakte Polestar onlangs bekend samen met laadpaalbedrijf Zaptec nieuwe premium thuislaadoplossingen te bieden. De samenwerking omvat een strategisch partnership voor de lange termijn op het gebied van toekomstige vehicle-to-grid technologie en bidirectionele laadoplossingen. Het bedrijf noemt ‘dit een belangrijke stap om elektrische auto’s mee te laten helpen aan het in evenwicht brengen van het elektriciteitsnet’.

De verkopen van Polestar zijn de afgelopen drie kwartalen wereldwijd gedaald. In het vierde kwartaal van 2023 was de daling 39 procent. In Nederland bedroeg de daling in het aantal registraties 12 procent. Bovendien heeft Volvo, samen met het Chinese Geely aandeelhouder in Polestar, begin deze maand gemeld dat het geen verdere financiering meer geeft aan Polestar, en haar belang van 48 procent op termijn wil terugbrengen naar 18 procent.

Polestar introduceerde onlangs de nieuwe Polestar 4 aan de Nederlandse autopers. Het ging gepaard met de lancering van een nieuwe modellen- en retailstrategie, een die Polestar naar een hoger niveau moet tillen. Dat bleek tijdens de lancering van de Polestar Space aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. Lees het verslag in onze rubriek: Op Bezoek.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.