Nieuw beoordelingsprotocol voor touchscreens getest bij RDW in Lelystad

‘Bring Back Buttons’ • Op het testcentrum in Lelystad is een ‘potentiële basis voor nieuwe voertuigregelgeving’ gelegd. De RDW spreekt al over ‘bring back buttons’.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

De Euro NCAP voert in 2026 nieuwe beoordelingscriteria in voor nieuwe auto’s om te voorkomen dat autobestuurders hun ogen lang van de weg houden. Veelvuldig gebruik van touchscreens tijdens het rijden, kan tot onveilige situaties leiden, zo stelt Euro NCAP. De veiligheidsorganisatie wil daarom bedieningsconcepten op hun veiligheid beoordelen. Op het RDW Testcentrum in Lelystad is het nieuwe protocol deze week getest, zo meldt de RDW.

De European New Car Assessment Program (Euro NCAP), vooral bekend van veiligheidstests bij personenauto’s, wil autofabrikanten motiveren om fysieke, eenvoudige knoppen te gebruiken voor rijfuncties als ruitenwissers en alarmlichten. Dit in plaats van centrale touchscreens. Op het testcentrum van de RDW in Lelystad is deze week een stap gezet die volgens de organisatie mogelijk resulteert in een nieuwe voertuigregelgeving.

Ilse Harms, RDW-adviseur en voorzitter van een Euro NCAP-werkgroep, legt uit: “Afleiding is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Veel autofabrikanten hebben bedieningselementen verplaatst naar centrale touchscreens. Daarmee zijn de ogen onnodig lang van de weg. Met het beoordelingsprotocol stimuleert Euro NCAP fabrikanten om bediening te maken die de bestuurder niet onnodig afleidt. Bijvoorbeeld door fysieke, eenvoudige bediening te gebruiken zoals een knop, of schakelaar voor het bedienen van ruitenwissers, richtingaanwijzers en alarmknipperlichten. Met het beoordelingsprotocol wordt onderscheid gemaakt tussen dashboards die eenvoudig bediend kunnen worden zonder de ogen van de weg af te houden en dashboards waarbij dat niet het geval is.”

Analyseren

Meerdere voertuigen, fabrikanten en inspecteurs deden op dinsdag 18 juni mee aan de testen in Lelystad. Het doel, zo stelt de RDW: ‘onderzoeken of het protocol onderscheid kan maken tussen goed ontworpen bedieningspanelen en meer afleidende ontwerpen.’ Het ging hier dus niet om het testen van auto’s zelf, maar om het testen van het protocol om die auto’s te beoordelen.

De RDW en Euro NCAP gaan de komende periode de testresultaten analyseren, zo stelt Harms. Volgens de RDW is het toekomstige protocol een potentiële opstap om het gebruiksgemak van voertuigen – en daarmee het voorkomen van afleiding door het dashboard – beter in regelgeving te verankeren. ‘Met de testdag is een grote stap gezet in de goede richting,’ besluit Harms.

De RDW doopte de campagne deze week alvast tot ‘bring back buttons’ – deze titel siert de kop boven het persbericht.

Nieuw beoordelingsprotocol voor touchscreens getest bij RDW in Lelystad | Automotive Online

Nieuw beoordelingsprotocol voor touchscreens getest bij RDW in Lelystad

‘Bring Back Buttons’ • Op het testcentrum in Lelystad is een ‘potentiële basis voor nieuwe voertuigregelgeving’ gelegd. De RDW spreekt al over ‘bring back buttons’.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

De Euro NCAP voert in 2026 nieuwe beoordelingscriteria in voor nieuwe auto’s om te voorkomen dat autobestuurders hun ogen lang van de weg houden. Veelvuldig gebruik van touchscreens tijdens het rijden, kan tot onveilige situaties leiden, zo stelt Euro NCAP. De veiligheidsorganisatie wil daarom bedieningsconcepten op hun veiligheid beoordelen. Op het RDW Testcentrum in Lelystad is het nieuwe protocol deze week getest, zo meldt de RDW.

De European New Car Assessment Program (Euro NCAP), vooral bekend van veiligheidstests bij personenauto’s, wil autofabrikanten motiveren om fysieke, eenvoudige knoppen te gebruiken voor rijfuncties als ruitenwissers en alarmlichten. Dit in plaats van centrale touchscreens. Op het testcentrum van de RDW in Lelystad is deze week een stap gezet die volgens de organisatie mogelijk resulteert in een nieuwe voertuigregelgeving.

Ilse Harms, RDW-adviseur en voorzitter van een Euro NCAP-werkgroep, legt uit: “Afleiding is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Veel autofabrikanten hebben bedieningselementen verplaatst naar centrale touchscreens. Daarmee zijn de ogen onnodig lang van de weg. Met het beoordelingsprotocol stimuleert Euro NCAP fabrikanten om bediening te maken die de bestuurder niet onnodig afleidt. Bijvoorbeeld door fysieke, eenvoudige bediening te gebruiken zoals een knop, of schakelaar voor het bedienen van ruitenwissers, richtingaanwijzers en alarmknipperlichten. Met het beoordelingsprotocol wordt onderscheid gemaakt tussen dashboards die eenvoudig bediend kunnen worden zonder de ogen van de weg af te houden en dashboards waarbij dat niet het geval is.”

Analyseren

Meerdere voertuigen, fabrikanten en inspecteurs deden op dinsdag 18 juni mee aan de testen in Lelystad. Het doel, zo stelt de RDW: ‘onderzoeken of het protocol onderscheid kan maken tussen goed ontworpen bedieningspanelen en meer afleidende ontwerpen.’ Het ging hier dus niet om het testen van auto’s zelf, maar om het testen van het protocol om die auto’s te beoordelen.

De RDW en Euro NCAP gaan de komende periode de testresultaten analyseren, zo stelt Harms. Volgens de RDW is het toekomstige protocol een potentiële opstap om het gebruiksgemak van voertuigen – en daarmee het voorkomen van afleiding door het dashboard – beter in regelgeving te verankeren. ‘Met de testdag is een grote stap gezet in de goede richting,’ besluit Harms.

De RDW doopte de campagne deze week alvast tot ‘bring back buttons’ – deze titel siert de kop boven het persbericht.