DAS: ‘Dit jaar al 630 geschillen over actieradius, Jaguar I-Pace-uitspraak heeft grote gevolgen’
DAS meldde in 2024 zo’n bijna 630 geschillen over de actieradius van een EV. Volgens DAS geeft de uitspraak van de Hoge Raad eerder deze week meer duidelijkheid en richting aan nieuwe discussies over non-conformiteit.
Er is sprake van non-conformiteit als een product niet voldoet aan de koopovereenkomst. Non-conformiteit kan reden zijn om een koopovereenkomst te ontbinden.
Uit de uitspraak van de Hoge Raad blijkt dat een afwijking van 35 procent ten opzichte van de WLPT-norm in ieder geval voldoende is om over non-conformiteit te spreken. “In deze specifieke zaak haalde de elektrische Jaguar I-Pace slechts 300 kilometer, terwijl bij verkoop een actieradius van 480 kilometer was vermeld”, zegt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS.
Precendent
Volgens DAS heeft deze uitspraak grote impact voor zowel consumenten als de auto-industrie. “Het benadrukt het belang voor kopers om zich niet blind te staren op de WLTP-norm en verkoopinformatie, maar zich ook goed te verdiepen in de werkelijke verbruikscijfers die door andere eigenaren van dezelfde auto worden gemeld”, zegt Drinkenburg.
“Een actieradius die 35 procent afwijkt ten opzichte van wat gecommuniceerd is, kan leiden tot ontbinding van de koopovereenkomst. De uitspraak van de Hoge Raad schept een belangrijk precedent voor lopende en toekomstige gevallen van non-conformiteit bij de aanschaf van elektrische auto’s”, aldus Drinkenburg.
DAS behandelde dit jaar al 630 geschillen over de actieradius van elektrische auto’s. De juridische dienstverlener merkt dat de WLPT-norm nog vaak afwijkt van de werkelijke actieradius. Volgens DAS hanteren merken en verkopers verschillende benaderingen bij het verstrekken van dergelijke informatie.