EU zet EV-heffing door, China en EU nog in overleg

Importheffingen • De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door. Ze gaan vrijdag in, laat de Europese Commissie weten.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Chinese regering zegt meerdere gesprekken “op technisch niveau” te hebben gevoerd met de Europese Unie over extra heffingen op elektrische auto’s uit het Aziatische land. Donderdag treden die voorlopige extra heffingen op Chinese stekkerauto’s in werking. Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel sprak de hoop uit dat de twee mogendheden zullen werken aan een oplossing. Dat meldt het ANP

De Europese Commissie kondigde de extra heffingen aan als compensatie voor het oneerlijke concurrentievoordeel dat Chinese autobouwers zouden hebben van forse overheidssubsidies in hun thuisland. Daardoor zouden ze veel goedkoper elektrische auto’s kunnen verkopen, ten koste van Europese fabrikanten.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Beijing er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie oordeelt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Alleen een ruime meerderheid van de EU-landen zou dat kunnen tegenhouden, maar dat lijkt vooralsnog onwaarschijnlijk. Beijing wijst ook op de interne verdeeldheid binnen de EU, waar onder andere Duitsland veel bezwaren heeft tegen de nieuwe barrières voor Chinese auto’s. “China hoopt dat de EU acht zal slaan op die oproep van binnenuit”, klinkt het.

Bovag-voorzitter Han ten Broeke steunt de heffingen. ‘Het gaat echt om het creëren van een gelijk speelveld’. 

Het Chinese ministerie van Handel maakte tegelijkertijd een toespeling op mogelijke tegenmaatregelen in het handelsconflict. Eerder werd al duidelijk dat China onderzoekt of extra importheffingen op varkensvlees uit de Europese Unie mogelijk zijn. Een woordvoerder van het ministerie zei dat dit onderzoek de rechten van “belanghebbenden” beschermt. Andersom wordt door bedrijven de druk op de EU verhoogd om ook op waterstoftoepassingen met importheffingen te komen op Chinese producten.

Volkswagen

Volkswagen is niet te spreken over de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s die de Europese Unie invoert. Het moment waarop de Europese Commissie met die extra belasting komt, is volgens het Duitse autoconcern nadelig voor de Europese markt voor stekkerauto’s. “Compenserende invoerrechten zijn in het algemeen ongeschikt om de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie op de lange termijn te versterken”, schrijft Volkswagen. “We wijzen ze af.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

EU zet EV-heffing door, China en EU nog in overleg | Automotive Online

EU zet EV-heffing door, China en EU nog in overleg

Importheffingen • De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door. Ze gaan vrijdag in, laat de Europese Commissie weten.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Chinese regering zegt meerdere gesprekken “op technisch niveau” te hebben gevoerd met de Europese Unie over extra heffingen op elektrische auto’s uit het Aziatische land. Donderdag treden die voorlopige extra heffingen op Chinese stekkerauto’s in werking. Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel sprak de hoop uit dat de twee mogendheden zullen werken aan een oplossing. Dat meldt het ANP

De Europese Commissie kondigde de extra heffingen aan als compensatie voor het oneerlijke concurrentievoordeel dat Chinese autobouwers zouden hebben van forse overheidssubsidies in hun thuisland. Daardoor zouden ze veel goedkoper elektrische auto’s kunnen verkopen, ten koste van Europese fabrikanten.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Beijing er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie oordeelt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Alleen een ruime meerderheid van de EU-landen zou dat kunnen tegenhouden, maar dat lijkt vooralsnog onwaarschijnlijk. Beijing wijst ook op de interne verdeeldheid binnen de EU, waar onder andere Duitsland veel bezwaren heeft tegen de nieuwe barrières voor Chinese auto’s. “China hoopt dat de EU acht zal slaan op die oproep van binnenuit”, klinkt het.

Bovag-voorzitter Han ten Broeke steunt de heffingen. ‘Het gaat echt om het creëren van een gelijk speelveld’. 

Het Chinese ministerie van Handel maakte tegelijkertijd een toespeling op mogelijke tegenmaatregelen in het handelsconflict. Eerder werd al duidelijk dat China onderzoekt of extra importheffingen op varkensvlees uit de Europese Unie mogelijk zijn. Een woordvoerder van het ministerie zei dat dit onderzoek de rechten van “belanghebbenden” beschermt. Andersom wordt door bedrijven de druk op de EU verhoogd om ook op waterstoftoepassingen met importheffingen te komen op Chinese producten.

Volkswagen

Volkswagen is niet te spreken over de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s die de Europese Unie invoert. Het moment waarop de Europese Commissie met die extra belasting komt, is volgens het Duitse autoconcern nadelig voor de Europese markt voor stekkerauto’s. “Compenserende invoerrechten zijn in het algemeen ongeschikt om de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie op de lange termijn te versterken”, schrijft Volkswagen. “We wijzen ze af.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.