Mobtalk #21 | Bas Leseman: de schoolverlater zonder diploma’s die mega-ondernemer werd

Mobtalk • Het is het klassieke succesverhaal: van poetser tot succesvol ondernemer. Leseman Car Care wil komend jaar groeien naar 150 duizend voertuigen die het ophaalt, reconditioneert en weer aflevert bij de retailer. Om dat proces nog efficiënter in te richten werd een 100 duizend vierkante meter groot terrein gekocht, dat volgend jaar operationeel wordt. ‘Wij helpen het autobedrijf om de doorlooptijd te verkorten, daar zit onze toegevoegde waarde’.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bas Leseman (Foto: Jeroen van Eijndhoven)

In AM Mobtalk is deze keer Bas Leseman te gast. Hij richtte Leseman Car Care op, het bedrijf waar Louwman vorig jaar minderheidsaandeelhouder in werd. Het bedrijf groeit snel en om de groei te accommoderen werd een perceel van 100 duizend vierkante meter gekocht (drie keer de omvang van het hoofdkantoor van Van Mossel). Daarmee kan het voorlopig vooruit. Daarbij blijft het bedrijf voorlopig gericht op Nederland, zegt Leseman in gesprek met presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en sidekick Paul de Vries.

In het gesprek komen de volgende onderwerpen aan bod:

09:20 – Leseman leerde bij PriceWaterhouseCoopers wat hij niet wilde worden
10:20 – De totstandkoming van Leseman Car Care
12:15 – Leseman Car Care (300 medewerkers) doet het liefst alles zelf
17:24 – Het bedrijf ontwikkelt zich hard als databedrijf. ‘Alleen zo kunnen we een goede forecast maken van de werkzaamheden’
24:20 – Leseman kan de auto ook gelijk in het occasionmanagementsysteem (VMS) van het autobedrijf invoeren
25:30 – Leseman werkt ook ’s nachts – op verzoek van Tesla – en is daarmee redelijk uniek. ‘De huisvestingskosten lopen gewoon over 24 uur, dus waarom zouden we dan maar 8 uur gebruiken?’
29:45 – In Alphen (Noord-Brabant) opent volgend jaar een megacomplex, van 100 duizend vierkante meter. ‘Dat is een hele verademing’
32:30 – Leseman heeft inmiddels drie aandeelhouders. ‘We hebben allemaal dezelfde visie’
37:50 – Bij het bedrijf werken ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Niet iedereen kan zijn eigen boontjes doppen’
42:55 – Leseman probeert de balans tussen werk en privé scherp te bewaken
44:30 – Leseman probeert ‘intelligente voorspelbaar te maken’
47:00 – Wat is de houdbaarheidsdatum van een ondernemer?

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mobtalk #21 | Bas Leseman: de schoolverlater zonder diploma’s die mega-ondernemer werd | Automotive Online

Mobtalk #21 | Bas Leseman: de schoolverlater zonder diploma’s die mega-ondernemer werd

Mobtalk • Het is het klassieke succesverhaal: van poetser tot succesvol ondernemer. Leseman Car Care wil komend jaar groeien naar 150 duizend voertuigen die het ophaalt, reconditioneert en weer aflevert bij de retailer. Om dat proces nog efficiënter in te richten werd een 100 duizend vierkante meter groot terrein gekocht, dat volgend jaar operationeel wordt. ‘Wij helpen het autobedrijf om de doorlooptijd te verkorten, daar zit onze toegevoegde waarde’.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bas Leseman (Foto: Jeroen van Eijndhoven)

In AM Mobtalk is deze keer Bas Leseman te gast. Hij richtte Leseman Car Care op, het bedrijf waar Louwman vorig jaar minderheidsaandeelhouder in werd. Het bedrijf groeit snel en om de groei te accommoderen werd een perceel van 100 duizend vierkante meter gekocht (drie keer de omvang van het hoofdkantoor van Van Mossel). Daarmee kan het voorlopig vooruit. Daarbij blijft het bedrijf voorlopig gericht op Nederland, zegt Leseman in gesprek met presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en sidekick Paul de Vries.

In het gesprek komen de volgende onderwerpen aan bod:

09:20 – Leseman leerde bij PriceWaterhouseCoopers wat hij niet wilde worden
10:20 – De totstandkoming van Leseman Car Care
12:15 – Leseman Car Care (300 medewerkers) doet het liefst alles zelf
17:24 – Het bedrijf ontwikkelt zich hard als databedrijf. ‘Alleen zo kunnen we een goede forecast maken van de werkzaamheden’
24:20 – Leseman kan de auto ook gelijk in het occasionmanagementsysteem (VMS) van het autobedrijf invoeren
25:30 – Leseman werkt ook ’s nachts – op verzoek van Tesla – en is daarmee redelijk uniek. ‘De huisvestingskosten lopen gewoon over 24 uur, dus waarom zouden we dan maar 8 uur gebruiken?’
29:45 – In Alphen (Noord-Brabant) opent volgend jaar een megacomplex, van 100 duizend vierkante meter. ‘Dat is een hele verademing’
32:30 – Leseman heeft inmiddels drie aandeelhouders. ‘We hebben allemaal dezelfde visie’
37:50 – Bij het bedrijf werken ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Niet iedereen kan zijn eigen boontjes doppen’
42:55 – Leseman probeert de balans tussen werk en privé scherp te bewaken
44:30 – Leseman probeert ‘intelligente voorspelbaar te maken’
47:00 – Wat is de houdbaarheidsdatum van een ondernemer?

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.