H1 in Europa: Verkoop BEV’s amper gegroeid, Chinese modellen winnen marktaandeel

Europese registraties • De moeilijkheden rond volledig elektrische auto’s jagen de consument niet massaal terug naar benzine- en dieselmodellen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De verkoop van volledig elektrische auto’s is in Europa in de eerste helft van dit jaar amper gegroeid. Volgens dataleverancier Jato en brancheorganisatie Acea verliezen de EV’s daarmee terrein aan de hybride modellen, waarvan er bijna een vijfde meer op kenteken zijn gezet in H1 van 2024.

Alles bij elkaar telde Acea, de Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie, in H1 in Europa 712.637 registraties voor volledig elektrische voertuigen. Dat is iets meer dan 1 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2023. Van hybride auto’s, exclusief de plug-in hybrides, werden daarentegen bijna 1,7 miljoen exemplaren verkocht.

EV-verkoop in Juni

In juni zakte het marktaandeel van elektrische auto’s op de Europese markt naar 14,4 procent. Vorige maand was dat 15,1 procent, zo constateert Acea. In Nederland werden bijna 15 procent minder elektrische auto’s geregistreerd. Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging hadden de daling in de vraag verwacht en schreven deze toe aan de onzekerheid over het voortzetten van de korting op de motorrijtuigenbelasting na 2025.

In Duitsland bedroeg de min in EV-verkoop 18,1 procent. In Italië en België was er juist wel sprake van een toename in EV-registraties. Zo ziet Acea in Italië een plus van 117,4 procent en bij onze Zuiderburen was deze toename 50,4 procent ten opzichte van juni vorig jaar.

Chinese merken

Uit de cijfers van dataleverancier Jato blijkt verder dat in China gemaakte EV’s in trek zijn in Europa. Zo bedroeg in het eerste halfjaar van 2024 het aantal registraties van Chinese EV’s 70 duizend auto’s. Dat is een toename van 26 procent vergeleken met H1 2023.

De Volvo EX30, gemaakt in China, was in H1 2024 de derde meest geregistreerde elektrische personenauto in Europa. De vierde meest populaire in China gebouwde BEV-model was de MG4. Felipe Munoz, global analist bij Jato: “Het is duidelijk dat China een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd aan de groei van de EV-markt. Zonder de concurrerende prijzen uit China zullen consumenten met hogere prijzen te maken krijgen. Dat kan betekenen dat de vraag de komende maanden zal afnemen.”

Ondanks dat de vraag naar de Tesla Model Y afneemt vergeleken met H1 2023 is het nog steeds het meest geregistreerde model van de Europese markt. De vraag naar de Model 3 nam in de eerste helft van het jaar wel toe (zie onderstaande tabel).

Top 5 Europese BEV-registraties H1 2024

Merk Aantal
Verschil t.o.v. 2023
Tesla Model Y 101,181 -26%
Tesla Model 3 58,400 +37%
Volvo EX30 36,980 nieuw
MG 4 31,922 +4%
Volkswagen ID.4 29,146 -30%

Bron: Jato.

Hybrides

De vraag naar elektrische auto’s is wereldwijd onder druk komen te staan, omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn, zo stelt Acea. Naar hybride voertuigen is juist meer vraag, volgens de brancheorganisatie omdat consumenten op zoek zijn gegaan naar opties die betaalbaarder zijn en waarbij ze minder afhankelijk zijn van laadpalen en snellaadstations, een uitbreiding die in veel landen traag gaat.

Zo concludeert Acea dat er in juni 321,959 hybride voertuigen zijn geregistreerd, een toename van 5,1 procentpunt ten opzichte van juni 2023. Vooral in Frankrijk (+34,9 procent), Italië (+27,2 procent), Spanje (+23 procent) en Duitsland (+16,5 procent) is een hybride populair.

De registraties van plug-in hybrides toont een afname van 19,9 procent. Dit gebeurde vooral in België (-49,2 procent), Frankrijk (-21,7 procent) en Duitsland (-3,4 procent). In juni nam het marktaandeel van PHEV’s af met 1,8 procentpunt vergeleken met vorig jaar. Er werden 66,482 voertuigen verkocht. Ondanks de afname in de vraag naar PHEV’s blijven volgens Jato-cijfers modellen zoals de Volvo XC60, de BMW X1 en de Audi A3 nog wel in trek bij de Europese consument.

Top 5 Europese PHEV-registraties H1 2024

Merk en Model Aantal
Verschil t.o.v. 2023
Volvo XC60 29,903 +42%
Ford Kuga 20,848 -21%
BMW X1 17,669 -59%
Audi A3 16,835 +200%
Cupra Formentor 16,464 +80%

Bron: Jato.

Benzine en diesel

De moeilijkheden rond volledig elektrische auto’s jagen de consument niet massaal terug naar benzine- en dieselmodellen. De verkopen daarvan zijn in de eerste zes maanden van het jaar licht gedaald, zo stelt Acea. Het gaat hier wel om veel grotere aantallen, bij diesel om bijna 731 duizend en bij benzine om meer dan 2 miljoen auto’s.

Alles bij elkaar stegen de Europese autoverkopen met 4,5 procent naar een kleine 5,7 miljoen stuks in de eerste zes maanden dit jaar. Volkswagen Group, met dochtermerken als Audi en Seat, bleef de marktleider met bijna 1,5 miljoen exemplaren, zo stelt Acea. Stellantis, dat merken als Peugeot en Opel voert, staat tweede op de lijst met dik 1 miljoen verkochte personenwagens.

Top 5 bestverkochte modellen in Europa H1 2024

Merk en model Aantal
Verschil t.o.v. H1 2023
Dacia Sandero 143,596 +16%
Volkswagen Golf 126,993 +43%
Renault Clio 114,623 +15%
Volkswagen T-Roc 111,381 0%
Peugeot 208 107,097 +1%

Bron: Jato.

Bestverkochte merken

Uit Jato-cijfers blijkt dat Volkswagen het bestverkochte merk in Europa is in H1 2024. In het eerste gedeelte van het jaar verkocht de Duitse automaker 706,265 nieuwe auto’s. Dat is een toename van 2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Toyota is ook in trek in Europa. Het Japanse merk verkocht in het eerste halfjaar 482,275 voertuigen (+16 procent).

Top 10 merken in H1

Merk Aantal Verschil t.o.v. H1 2023
Volkswagen 706,265 +2%
Toyota 482,275 +16%
BMW 397,896 +13%
Skoda 376,894 +11%
Renault 363,771 +4%
Mercedes 357,605 +1%
Audi 345,819 -8%
Peugeot 345,684 -3%
Dacia 300,901 +3%
Hyundai 280,053 +4%

Bron: Jato.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.