Terugblik H1: Aftermarket | ‘Uit zelfbescherming houden veel garages sommige klanten buiten de deur’

Halfjaaroverzicht • AM blikt in de zomervakantie terug op de eerste zes maanden van dit jaar, een grillige periode in de automotive. In deel 2: de aftermarket. ‘De groei in de werkplaats vlakt af.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Bij automaterialenleverancier Koskamp in het Overijsselse Den Ham kijkt eigenaar Bram Teun Koskamp ‘met gemengde gevoelens’ terug op een hectische en emotionele eerste helft van 2024. Hectisch, omdat de vraag naar auto-onderdelen en -materialen sterk in beweging was. En emotioneel door het plotselinge overlijden van oprichter Johan Koskamp op 76-jarige leeftijd. “Dat heeft grote impact gehad, zeker voor ons als nabestaanden.” 

Op zakelijk gebied waren de eerste zes maanden van 2024 ‘interessant’, aldus Koskamp. “Het was een goed eerste halfjaar, waarbij de laatste maanden wat stroever waren. Garagebedrijven kampen al tijden met een tekort aan werkplaatspersoneel waardoor de druk op het aanwezige personeel vrij hoog is. Er werd bijvoorbeeld veel overgewerkt. Om de werkdruk te verlagen, kiezen veel garages er nu voor om een selectie te maken in het werk dat ze aannemen. Anders gezegd: ze houden uit zelfbehoud sommige klanten buiten de deur.” 

Het gevolg voor de aftermarket en leveranciers als Koskamp is dat de vraag naar onderdelen nog wel groeit, maar dat die groei zeker in het tweede kwartaal is afgevlakt. “Met meer monteurs in de werkplaats zou je die groei wel weer zien, het werkaanbod is er gewoon,” merkt Koskamp op.

De 15e editie van de Clepa Aftermarket Conference stond eerder dit jaar grotendeels in het teken van technologie. Toegang tot technische voertuigdata, de onstuimige groei van AI en de opkomst van EV’s in de werkplaats houden garagebedrijven bezig, zo bleek uit diverse sessies. Lees hier een uitgebreid verslag van deze conferentie.

Goede monteurs

Toch is dat slechts een deel van de oplossing, denkt Koskamp, want er is volgens hem ook op andere gebieden winst te behalen. “Het vinden en vasthouden van goede monteurs is een ding, maar het is ook belangrijk dat de monteurs die je al in huis hebt zich volledig op hun kerntaken kunnen richten. Het gebeurt nog vaak dat monteurs allerlei receptietaken op zich nemen, zoals het bestellen van onderdelen. Dat is belangrijk, maar het zorgt er ook voor dat je werkplaatspersoneel minder omzet haalt dan zou kunnen. Door de efficiëntie in de werkplaats te verbeteren voorkom je dat. Daar begeleiden we werkplaatsen dan ook bij.”

Een andere ontwikkeling die Koskamp in de eerste helft van 2024 opviel, is de verschuiving in de onderhoudsmarkt van bezit naar gebruik. Meer specifiek: de groei van private lease. “Dit is van invloed op de onderhoudsbehoefte. We zien dat leasemaatschappijen hier en daar beknibbelen op onderhoud, zeker wanneer de leasetermijn binnen enkele maanden tot een half jaar afloopt.” Koskamp denkt dat vooral de gestegen werkplaatstarieven en de hogere prijzen voor onderdelen hier debet aan zijn. “Aan de andere kant zijn die prijzen dit jaar minder hard gestegen dan vorig jaar.”

Wat tot slot volgens Koskamp mede bijdraagt aan de dynamiek in de onderhoudsmarkt is het onvoorspelbare beleid vanuit politiek Den Haag. Zo meldt de nieuwe coalitie in het regeerakkoord alle EV-subsidies te schrappen, maar ook dat men voornemens is om de aanschaf van elektrische auto’s te blijven ondersteunen, bijvoorbeeld door de voorgenomen gewichtscorrectie voor elektrische auto’s in de MRB te handhaven. “Maar denk ook aan alle onduidelijkheid omtrent het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s. Het draagt allemaal niet bij aan een stabiele markt, en leidt ertoe dat vooral het ondernemers in het mkb investeringen uitstellen. En dat is precies de doelgroep waar garagebedrijven, en wij dus ook, voor een belangrijk deel hun omzet vandaan halen.”

Vooruitkijkend denkt Koskamp dat de relatief eenvoudige groei van de laatste tijd verder zal afvlakken. Het is een reden voor het 55-jarige familiebedrijf om juist nu de beweging naar voren te maken. Zo is er besloten om in Hengelo een nieuw distributiecentrum inclusief opleidingscentrum voor auto-onderdelen te bouwen. “Dat distributiecentrum gaat eraan bijdragen dat we onze positie in dit deel van het land verder kunnen versterken, en kunnen doorgroeien naar allround dienstverlener van het autobedrijf,” besluit Koskamp.

Lees hier de top 18 grootste garage- en franchiseformules. 

APK-rapportage H1 2024

In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er in totaal bijna 3,8 miljoen APK’s uitgevoerd bij garagebedrijven. Dit blijkt uit cijfers van RDC. Wat opvalt in de cijfers is het teruglopende aantal keuringen bij de eigen merkdealer, terwijl het universele kanaal groeit.

Een mogelijke verklaring hiervoor is de terreinwinst van onderhoudsformules (Vakgarage, Bosch Car Service, Profile, etc.) bij leasemaatschappijen. Daarnaast kan het relatief oude wagenpark in Nederland een rol spelen. Nederland heeft met een gemiddelde leeftijd van bijna 12 jaar het oudste wagenpark van West-Europa. Ook de relatief hoge werkplaatstarieven van merkdealers kan een rol spelen om voor het universele kanaal te kiezen.

Aantal uitgevoerde APK’s januari t/m juni

2022 2023 2024
Aantal Aantal Aantal
Eigen dealer 684.799 671.776 625.689
Andere dealer 182.254 190.820 191.658
Non-dealer 2.730.229 2.914.112 2.975.833
Totaal 3.597.282 3.776.708 3.793.180
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Naam:

1000 tekens te gebruiken
Terugblik H1: Aftermarket | ‘Uit zelfbescherming houden veel garages sommige klanten buiten de deur’ | Automotive Online

Terugblik H1: Aftermarket | ‘Uit zelfbescherming houden veel garages sommige klanten buiten de deur’

Halfjaaroverzicht • AM blikt in de zomervakantie terug op de eerste zes maanden van dit jaar, een grillige periode in de automotive. In deel 2: de aftermarket. ‘De groei in de werkplaats vlakt af.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.