‘Hiphi vraagt faillissement aan’

Faillissement • Volgens Bloomberg benadrukt het faillissement de uitdaging waarmee, met name Chinese merken, kampen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De drie modellen (Y, Z en X) van Hiphi op de Shanghai Autoshow. (Foto: Hiphi).

De Chinese fabrikant Human Horizons Group, het bedrijf achter het merk Hiphi, vraagt faillissement aan. Dat meldt Bloomberg.

De fabrikant heeft een faillissementsaanvraag ingediend bij een rechtbank in Yangcheng, een stad in het oosten van China waar de fabriek van Hiphi is gevestigd.

Volgens een rechtbankdocument kan het bedrijf sinds april zijn schulden niet meer dekken en voldoet het aan de voorwaarden voor een faillissement.

De rechtbank kent een herstructurering toe en stelt een bewindvoerder aan om dat proces de komende zes maanden in goede banen te leiden.

Hiphi kondigde in april 2023 aan dat het zijn intrede zou doen op de Europese markt.

Prijsoorlog

Hiphi zette eerder al, in februari, de productie stop aangezien het bedrijf de leveranciers niet meer kon betalen. In 2023 leverde Hiphi minder dan 8 duizend auto’s af. De iAuto Groep had in mei nog ingestemd om 1 miljard dollar in Hiphi te steken, maar die deal is afgeketst.

Volgens Bloomberg benadrukt het faillissement de uitdaging waarmee, met name Chinese merken, kampen. Op de Chinese markt zijn meer dan 100 merken verwikkeld in een prijsoorlog. Tegelijkertijd neemt de vraag naar elektrische auto’s af als gevolg van een stagnerende economie.

Een faillissement voor Hiphi werd door de AM-redactie in april al min of meer voorspeld. ‘Een marktaandeel veroveren in het premiumluxe segment kost jaren en dat kost miljarden euro’s. Geld dat het bedrijf niet lijkt te bezitten’, aldus het oordeel. Bekijk hier de volledige AM Powerranking.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Hiphi vraagt faillissement aan’ | Automotive Online

‘Hiphi vraagt faillissement aan’

Faillissement • Volgens Bloomberg benadrukt het faillissement de uitdaging waarmee, met name Chinese merken, kampen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De drie modellen (Y, Z en X) van Hiphi op de Shanghai Autoshow. (Foto: Hiphi).

De Chinese fabrikant Human Horizons Group, het bedrijf achter het merk Hiphi, vraagt faillissement aan. Dat meldt Bloomberg.

De fabrikant heeft een faillissementsaanvraag ingediend bij een rechtbank in Yangcheng, een stad in het oosten van China waar de fabriek van Hiphi is gevestigd.

Volgens een rechtbankdocument kan het bedrijf sinds april zijn schulden niet meer dekken en voldoet het aan de voorwaarden voor een faillissement.

De rechtbank kent een herstructurering toe en stelt een bewindvoerder aan om dat proces de komende zes maanden in goede banen te leiden.

Hiphi kondigde in april 2023 aan dat het zijn intrede zou doen op de Europese markt.

Prijsoorlog

Hiphi zette eerder al, in februari, de productie stop aangezien het bedrijf de leveranciers niet meer kon betalen. In 2023 leverde Hiphi minder dan 8 duizend auto’s af. De iAuto Groep had in mei nog ingestemd om 1 miljard dollar in Hiphi te steken, maar die deal is afgeketst.

Volgens Bloomberg benadrukt het faillissement de uitdaging waarmee, met name Chinese merken, kampen. Op de Chinese markt zijn meer dan 100 merken verwikkeld in een prijsoorlog. Tegelijkertijd neemt de vraag naar elektrische auto’s af als gevolg van een stagnerende economie.

Een faillissement voor Hiphi werd door de AM-redactie in april al min of meer voorspeld. ‘Een marktaandeel veroveren in het premiumluxe segment kost jaren en dat kost miljarden euro’s. Geld dat het bedrijf niet lijkt te bezitten’, aldus het oordeel. Bekijk hier de volledige AM Powerranking.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.