DCDW 344: Lou Jedeloo van Isuzu

DCDW • Lou Jedeloo, directeur en bestuurslid bij Isuzu Western Europe voor Astara, een Spaans bedrijf dat Isuzu in acht Europese landen vertegenwoordigt en ook diverse andere automerken zoals Hyundai, Suzuki en MG. Na een uitstapje bij Inalfa schuifdaken keerde Lou in 2016 terug naar de autosector.
Yannick Omgba Yannick Omgba
DCDW 344: Lou Jedeloo van Isuzu
DCDW 344: Lou Jedeloo van Isuzu

Van petrolhead naar EV-head

“Ik ben Lou Jedeloo en ik ben directeur en boardmember van Isuzu Western Europe voor Astara. Astara is een Spaans bedrijf met zijn oorsprong in 1870 en sinds de jaren 70 importeur van verschillende automerken. Ik mag Isuzu in acht Europese landen vertegenwoordigen. Daarnaast voeren we merken zoals KGM (voorheen SsangYong), Hyundai, Suzuki, MG, Maxus, Aiways, en Serus. Als je me een paar jaar geleden had gevraagd wat ik was, zou ik gezegd hebben een petrolhead, nu is dat meer een EV-head. Ik heb echt van mijn hobby mijn werk weten te maken. Ik liep vroeger al elke twee jaar met mijn familie op de AutoRai, en ik kende het Autovisie Jaarboek uit mijn hoofd.”

Dealers of geen dealers

“Sinds 2016, na een paar jaar bij Inalfa schuifdaken te hebben gewerkt, kwam ik terug bij de auto’s. SAIC begon toen al met de elektrificatie van verschillende merken, waaronder MG. Dat iedereen MG nog als een Engels merk beschouwde, heeft erg geholpen bij de acceptatie. De aantallen waren er toen nog niet, maar die begonnen te komen toen er in 2019 ook dealers werden aangesteld. Sommige merken proberen het ook nu nog zonder dealers, bij veel Chinese merken werkt dat tegen ze, ook omdat onderdelen vaak niet voorradig zijn. Dan staan auto’s soms zomaar zes maanden stil. Bij Astara kiezen we er bewust voor om voor alle merken dealers te hebben. Zoals met het recente merk Seres dat is toegevoegd aan ons gamma. We hebben nu drie dealers, maar willen naar tien groeien.”

Betere garantievoorwaarden

“Wat de Aziatische merken voor hebben op de Europese fabrikanten, zijn vaak de garantievoorwaarden. Zo heeft bijvoorbeeld KGM zeven jaar garantie en tien jaar of één miljoen kilometer op de accu. Er is erg veel geloof in de producten en dat willen ze laten zien met hun garanties. Nu heeft KGM (wat we gekscherend wel eens Korean Great Mobility noemen) slechts één model op de markt, de Torus. Dit is een SUV die vergelijkbaar is met de Kia Sportage, maar hij is goedkoper en heeft betere garantievoorwaarden dan zijn concurrenten.”

DCDW 344: Lou Jedeloo van Isuzu | Automotive Online

DCDW 344: Lou Jedeloo van Isuzu

DCDW • Lou Jedeloo, directeur en bestuurslid bij Isuzu Western Europe voor Astara, een Spaans bedrijf dat Isuzu in acht Europese landen vertegenwoordigt en ook diverse andere automerken zoals Hyundai, Suzuki en MG. Na een uitstapje bij Inalfa schuifdaken keerde Lou in 2016 terug naar de autosector.
Yannick Omgba Yannick Omgba
DCDW 344: Lou Jedeloo van Isuzu
DCDW 344: Lou Jedeloo van Isuzu

Van petrolhead naar EV-head

“Ik ben Lou Jedeloo en ik ben directeur en boardmember van Isuzu Western Europe voor Astara. Astara is een Spaans bedrijf met zijn oorsprong in 1870 en sinds de jaren 70 importeur van verschillende automerken. Ik mag Isuzu in acht Europese landen vertegenwoordigen. Daarnaast voeren we merken zoals KGM (voorheen SsangYong), Hyundai, Suzuki, MG, Maxus, Aiways, en Serus. Als je me een paar jaar geleden had gevraagd wat ik was, zou ik gezegd hebben een petrolhead, nu is dat meer een EV-head. Ik heb echt van mijn hobby mijn werk weten te maken. Ik liep vroeger al elke twee jaar met mijn familie op de AutoRai, en ik kende het Autovisie Jaarboek uit mijn hoofd.”

Dealers of geen dealers

“Sinds 2016, na een paar jaar bij Inalfa schuifdaken te hebben gewerkt, kwam ik terug bij de auto’s. SAIC begon toen al met de elektrificatie van verschillende merken, waaronder MG. Dat iedereen MG nog als een Engels merk beschouwde, heeft erg geholpen bij de acceptatie. De aantallen waren er toen nog niet, maar die begonnen te komen toen er in 2019 ook dealers werden aangesteld. Sommige merken proberen het ook nu nog zonder dealers, bij veel Chinese merken werkt dat tegen ze, ook omdat onderdelen vaak niet voorradig zijn. Dan staan auto’s soms zomaar zes maanden stil. Bij Astara kiezen we er bewust voor om voor alle merken dealers te hebben. Zoals met het recente merk Seres dat is toegevoegd aan ons gamma. We hebben nu drie dealers, maar willen naar tien groeien.”

Betere garantievoorwaarden

“Wat de Aziatische merken voor hebben op de Europese fabrikanten, zijn vaak de garantievoorwaarden. Zo heeft bijvoorbeeld KGM zeven jaar garantie en tien jaar of één miljoen kilometer op de accu. Er is erg veel geloof in de producten en dat willen ze laten zien met hun garanties. Nu heeft KGM (wat we gekscherend wel eens Korean Great Mobility noemen) slechts één model op de markt, de Torus. Dit is een SUV die vergelijkbaar is met de Kia Sportage, maar hij is goedkoper en heeft betere garantievoorwaarden dan zijn concurrenten.”