‘Duitse handel neemt af, auto’s blijven het belangrijkste exportgoed’

Duitsland • Niet alleen in de export zijn auto’s in trek. Auto’s en auto-onderdelen waren ook de belangrijkste geïmporteerde goederen in het eerste halfjaar.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een Volkswagen-fabriek in de Autostadt in Wolfsburg, Duitsland (Foto: Shutterstock)

Ondanks de zwakkere vraag en de toenemende concurrentie uit China blijven auto’s in het eerste halfjaar met een totale waarde van 135,3 miljard euro het belangrijkste exportgoed uit Duitsland. Dat schrijft Handelsblatt op basis van cijfers van het Duitse Federale Bureau voor de Statistiek.

Die maakte vandaag (19 augustus) bekend dat de Duitse export van motorvoertuigen en auto-onderdelen het eerste halfjaar met 2,4 procent daalde, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Niet alleen in de export zijn auto’s in trek. Auto’s en auto-onderdelen waren ook de belangrijkste geïmporteerde goederen in het eerste halfjaar met 73,0 miljard euro. Daarin is wel een afname te zien van 4,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dataverwerkingsapparatuur kwam op een tweede plaats te staan met 64,3 miljard euro (-9,8 procent).

Problemen

In de Duitse auto-industrie beginnen steeds meer probleemgevallen de kop op te steken. Zo vroeg toeleverancier Allgaier, dat onder meer carrosseriedelen, batterijbehuizingen en andere stalen onderdelen fabriceert, een jaar na de overname door het Chinese Weston faillissement aan.

Ook andere van origine Duitse bedrijven hebben het in de auto-industrie zwaar. Zo werd velgenfabrikant BBS onlangs voor de vijfde keer failliet verklaard.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Duitse handel neemt af, auto’s blijven het belangrijkste exportgoed’ | Automotive Online

‘Duitse handel neemt af, auto’s blijven het belangrijkste exportgoed’

Duitsland • Niet alleen in de export zijn auto’s in trek. Auto’s en auto-onderdelen waren ook de belangrijkste geïmporteerde goederen in het eerste halfjaar.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een Volkswagen-fabriek in de Autostadt in Wolfsburg, Duitsland (Foto: Shutterstock)

Ondanks de zwakkere vraag en de toenemende concurrentie uit China blijven auto’s in het eerste halfjaar met een totale waarde van 135,3 miljard euro het belangrijkste exportgoed uit Duitsland. Dat schrijft Handelsblatt op basis van cijfers van het Duitse Federale Bureau voor de Statistiek.

Die maakte vandaag (19 augustus) bekend dat de Duitse export van motorvoertuigen en auto-onderdelen het eerste halfjaar met 2,4 procent daalde, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Niet alleen in de export zijn auto’s in trek. Auto’s en auto-onderdelen waren ook de belangrijkste geïmporteerde goederen in het eerste halfjaar met 73,0 miljard euro. Daarin is wel een afname te zien van 4,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dataverwerkingsapparatuur kwam op een tweede plaats te staan met 64,3 miljard euro (-9,8 procent).

Problemen

In de Duitse auto-industrie beginnen steeds meer probleemgevallen de kop op te steken. Zo vroeg toeleverancier Allgaier, dat onder meer carrosseriedelen, batterijbehuizingen en andere stalen onderdelen fabriceert, een jaar na de overname door het Chinese Weston faillissement aan.

Ook andere van origine Duitse bedrijven hebben het in de auto-industrie zwaar. Zo werd velgenfabrikant BBS onlangs voor de vijfde keer failliet verklaard.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.