Ford herziet EV-strategie en annuleert plannen voor elektrische SUV

Ford • Ford verlaagt de jaarlijkse investeringen in elektrische voertuigen naar 30 procent van het totaal, tegen ongeveer 40 procent eerder.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Een Ford Mach-E (Foto: Ford)

De Amerikaanse autofabrikant Ford Motor herziet zijn strategie om zijn automodellen te elektrificeren en annuleert plannen voor de productie van een volledig elektrische SUV. Dat meldt de fabrikant vandaag.

Ford verwacht dat zijn elektrische divisie dit jaar tot 5,5 miljard dollar (5 miljard euro) verlies lijdt. Het schrappen van het plan om een volledig elektrische SUV te bouwen kost het concern naar schatting ongeveer 1,9 miljard dollar.

Hybrides

Ford verlaagt de jaarlijkse investeringen in elektrische voertuigen naar 30 procent van het totaal, tegen ongeveer 40 procent eerder. Het bedrijf gaat ook zijn inkoopstrategie voor batterijen herzien, om beter te kunnen concurreren met goedkopere Chinese fabrikanten. Bijna alle grote traditionele fabrikanten schalen momenteel hun EV-investeringen af.

Ford-topman Jim Farley wilde aanvankelijk juist de overgang naar elektrische voertuigen versnellen, toen hij bijna vier jaar geleden aantrad. Het bedrijf maakte aanzienlijke kosten voor het uitbreiden van de productie, terwijl de groei van de verkoop van elektrische auto’s al begon af te nemen. In de nieuwe plannen investeert Ford weer meer in de productie van hybrides.

Ook in Nederland en Europa gebeurt er veel bij Ford. Het Amerikaanse hoofdkantoor nam de macht over in Europa, terwijl in Nederland de agentuur-pilot abrupt tot een einde kwam.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (ā€™80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Ford herziet EV-strategie en annuleert plannen voor elektrische SUV | Automotive Online

Ford herziet EV-strategie en annuleert plannen voor elektrische SUV

Ford • Ford verlaagt de jaarlijkse investeringen in elektrische voertuigen naar 30 procent van het totaal, tegen ongeveer 40 procent eerder.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Een Ford Mach-E (Foto: Ford)

De Amerikaanse autofabrikant Ford Motor herziet zijn strategie om zijn automodellen te elektrificeren en annuleert plannen voor de productie van een volledig elektrische SUV. Dat meldt de fabrikant vandaag.

Ford verwacht dat zijn elektrische divisie dit jaar tot 5,5 miljard dollar (5 miljard euro) verlies lijdt. Het schrappen van het plan om een volledig elektrische SUV te bouwen kost het concern naar schatting ongeveer 1,9 miljard dollar.

Hybrides

Ford verlaagt de jaarlijkse investeringen in elektrische voertuigen naar 30 procent van het totaal, tegen ongeveer 40 procent eerder. Het bedrijf gaat ook zijn inkoopstrategie voor batterijen herzien, om beter te kunnen concurreren met goedkopere Chinese fabrikanten. Bijna alle grote traditionele fabrikanten schalen momenteel hun EV-investeringen af.

Ford-topman Jim Farley wilde aanvankelijk juist de overgang naar elektrische voertuigen versnellen, toen hij bijna vier jaar geleden aantrad. Het bedrijf maakte aanzienlijke kosten voor het uitbreiden van de productie, terwijl de groei van de verkoop van elektrische auto’s al begon af te nemen. In de nieuwe plannen investeert Ford weer meer in de productie van hybrides.

Ook in Nederland en Europa gebeurt er veel bij Ford. Het Amerikaanse hoofdkantoor nam de macht over in Europa, terwijl in Nederland de agentuur-pilot abrupt tot een einde kwam.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (ā€™80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.