Hyundai en Kia presenteren nieuwe technologie voor voorruitverwarming
Hyundai en Kia presenteren een nieuwe manier van voorruiten verwarmen, waarbij een metalen coating wordt gebruikt die werkt op een 48V-systeem. Dat meldt Hyundai in een persbericht.
Het systeem, dat volgens de fabrikant voor het eerst wordt toegepast, verwijdert ‘efficiĂ«nter vocht, ontdooit beter en is energiezuiniger in vergelijking met traditionele verwarmingsmethoden met wolfraamdraad’. Ook stellen de automakers dat de coating tot 60 procent van het zonlicht blokkeert. Het gevolg is dat er op warme dagen minder behoefte is aan airconditioning.
Ontdooien
Volgens Kia en Hyundai kan het 48V-systeem een voorruit binnen vijf minuten volledig ontdooien bij temperaturen van -18 graden Celsius. Daarnaast wordt er ongeveer 10 procent minder energie verbruikt.
Hyundai en Kia hebben voor de technologie patenten aangevraagd in verschillende markten. De fabrikanten zijn naar eigen zeggen van plan deze in toekomstige modellen te integreren. Het is nog onduidelijk wanneer de eerste voertuigen met deze technologie beschikbaar zijn.
Vertraging EV-markt
Beide merken voorzien een vertraging van de EV-markt in 2024. In 2024 streeft Hyundai naar een omzetgroei tussen de 4 en 5 procent. Het bedrijf voorziet een daling van verkopen op de Europese en Chinese markten door verslechterende economische omstandigheden.
Kia verwacht ook dat de âwereldwijde marktonzekerheden, zoals hoge rentetarieven en inflatie, in 2024 aanhoudenâ. Desondanks streeft Kia naar een verkoopdoel van 3,2 miljoen voertuigen in 2024, een stijging van 3,6 procent vergeleken met afgelopen jaar.