Hyundai en Kia presenteren nieuwe technologie voor voorruitverwarming

Kia en Hyundai • Volgens de automakers kan het 48V-systeem een voorruit binnen vijf minuten volledig ontdooien bij temperaturen van 18 graden onder nul.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Hyundai en Kia presenteren een nieuwe manier van voorruiten verwarmen, waarbij een metalen coating wordt gebruikt die werkt op een 48V-systeem. Dat meldt Hyundai in een persbericht.

Het systeem, dat volgens de fabrikant voor het eerst wordt toegepast, verwijdert ‘efficiĂ«nter vocht, ontdooit beter en is energiezuiniger in vergelijking met traditionele verwarmingsmethoden met wolfraamdraad’. Ook stellen de automakers dat de coating tot 60 procent van het zonlicht blokkeert. Het gevolg is dat er op warme dagen minder behoefte is aan airconditioning.

Ontdooien

Volgens Kia en Hyundai kan het 48V-systeem een voorruit binnen vijf minuten volledig ontdooien bij temperaturen van -18 graden Celsius. Daarnaast wordt er ongeveer 10 procent minder energie verbruikt.

Hyundai en Kia hebben voor de technologie patenten aangevraagd in verschillende markten. De fabrikanten zijn naar eigen zeggen van plan deze in toekomstige modellen te integreren. Het is nog onduidelijk wanneer de eerste voertuigen met deze technologie beschikbaar zijn.

Vertraging EV-markt

Beide merken voorzien een vertraging van de EV-markt in 2024. In 2024 streeft Hyundai naar een omzetgroei tussen de 4 en 5 procent. Het bedrijf voorziet een daling van verkopen op de Europese en Chinese markten door verslechterende economische omstandigheden.

Kia verwacht ook dat de ‘wereldwijde marktonzekerheden, zoals hoge rentetarieven en inflatie, in 2024 aanhouden’. Desondanks streeft Kia naar een verkoopdoel van 3,2 miljoen voertuigen in 2024, een stijging van 3,6 procent vergeleken met afgelopen jaar.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Hyundai en Kia presenteren nieuwe technologie voor voorruitverwarming | Automotive Online

Hyundai en Kia presenteren nieuwe technologie voor voorruitverwarming

Kia en Hyundai • Volgens de automakers kan het 48V-systeem een voorruit binnen vijf minuten volledig ontdooien bij temperaturen van 18 graden onder nul.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Hyundai en Kia presenteren een nieuwe manier van voorruiten verwarmen, waarbij een metalen coating wordt gebruikt die werkt op een 48V-systeem. Dat meldt Hyundai in een persbericht.

Het systeem, dat volgens de fabrikant voor het eerst wordt toegepast, verwijdert ‘efficiĂ«nter vocht, ontdooit beter en is energiezuiniger in vergelijking met traditionele verwarmingsmethoden met wolfraamdraad’. Ook stellen de automakers dat de coating tot 60 procent van het zonlicht blokkeert. Het gevolg is dat er op warme dagen minder behoefte is aan airconditioning.

Ontdooien

Volgens Kia en Hyundai kan het 48V-systeem een voorruit binnen vijf minuten volledig ontdooien bij temperaturen van -18 graden Celsius. Daarnaast wordt er ongeveer 10 procent minder energie verbruikt.

Hyundai en Kia hebben voor de technologie patenten aangevraagd in verschillende markten. De fabrikanten zijn naar eigen zeggen van plan deze in toekomstige modellen te integreren. Het is nog onduidelijk wanneer de eerste voertuigen met deze technologie beschikbaar zijn.

Vertraging EV-markt

Beide merken voorzien een vertraging van de EV-markt in 2024. In 2024 streeft Hyundai naar een omzetgroei tussen de 4 en 5 procent. Het bedrijf voorziet een daling van verkopen op de Europese en Chinese markten door verslechterende economische omstandigheden.

Kia verwacht ook dat de ‘wereldwijde marktonzekerheden, zoals hoge rentetarieven en inflatie, in 2024 aanhouden’. Desondanks streeft Kia naar een verkoopdoel van 3,2 miljoen voertuigen in 2024, een stijging van 3,6 procent vergeleken met afgelopen jaar.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.