‘Ford buigt voor MAGA-beweging, past inclusiviteitsbeleid aan’

Ford • Eerder al deed Harley Davidson hetzelfde.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Ford (Ford)

Ford Motors heeft onder druk van de Make America Great Again-beweging zijn inclusiviteit- en diversiteitsbeleid ingetrokken.  Grote bedrijven worden onder druk gezet door MAGA-exponent Robby Starbuck, die met het motto ‘go woke, go broke’ druk zet op bedrijven om hun beleid te herzien.

Amerikaanse media melden dat Ford-topman Jim Farley intern heeft gemeld dat Fords zijn diversiteits-, gelijkheid en inclusiviteitsprogramma zal veranderen en dat het zijn deelname aan de Human Rights Campaign Corporate Equality Index beëindigt. Ook zal het geen donaties meer doen aan belangengroeperingen, zolang het niet rechtstreeks het economisch belang van het bedrijf raakt.

“We zijn ons ervan bewust dat onze medewerkers en klanten een breed scala aan overtuigingen hebben en dat de ideeën over politieke en sociale kwesties blijven evolueren,” aldus Farley in een memo aan medewerkers. Farley meldt verder dat Ford niet langer quota zal gebruiken bij het aannemen van medewerkers. Eerder al deed Harley Davidson hetzelfde. “Het is niet alles wat we wilden, maar het is een goed begin’, schrijft Starbuck op X.

Veroordeling

De Human Rights Campaign (HRC), een van de grootste en meest progressieve non-profitorganisaties in de VS, veroordeelt Ford. “Vandaag heeft Ford Motor Company zijn toewijding aan honderdduizenden werknemers opgegeven door te buigen voor Robby Starbuck en kenbaar te maken dat inclusie en andere kernwaarden niet langer een prioriteit zijn op de werkplek”, aldus HRC-president Kelley Robinson.

Eerder sprak Tesla-ceo Elon Musk zijn steun uit voor Donald Trump en de MAGA-beweging.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Ford buigt voor MAGA-beweging, past inclusiviteitsbeleid aan’ | Automotive Online

‘Ford buigt voor MAGA-beweging, past inclusiviteitsbeleid aan’

Ford • Eerder al deed Harley Davidson hetzelfde.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Ford (Ford)

Ford Motors heeft onder druk van de Make America Great Again-beweging zijn inclusiviteit- en diversiteitsbeleid ingetrokken.  Grote bedrijven worden onder druk gezet door MAGA-exponent Robby Starbuck, die met het motto ‘go woke, go broke’ druk zet op bedrijven om hun beleid te herzien.

Amerikaanse media melden dat Ford-topman Jim Farley intern heeft gemeld dat Fords zijn diversiteits-, gelijkheid en inclusiviteitsprogramma zal veranderen en dat het zijn deelname aan de Human Rights Campaign Corporate Equality Index beëindigt. Ook zal het geen donaties meer doen aan belangengroeperingen, zolang het niet rechtstreeks het economisch belang van het bedrijf raakt.

“We zijn ons ervan bewust dat onze medewerkers en klanten een breed scala aan overtuigingen hebben en dat de ideeën over politieke en sociale kwesties blijven evolueren,” aldus Farley in een memo aan medewerkers. Farley meldt verder dat Ford niet langer quota zal gebruiken bij het aannemen van medewerkers. Eerder al deed Harley Davidson hetzelfde. “Het is niet alles wat we wilden, maar het is een goed begin’, schrijft Starbuck op X.

Veroordeling

De Human Rights Campaign (HRC), een van de grootste en meest progressieve non-profitorganisaties in de VS, veroordeelt Ford. “Vandaag heeft Ford Motor Company zijn toewijding aan honderdduizenden werknemers opgegeven door te buigen voor Robby Starbuck en kenbaar te maken dat inclusie en andere kernwaarden niet langer een prioriteit zijn op de werkplek”, aldus HRC-president Kelley Robinson.

Eerder sprak Tesla-ceo Elon Musk zijn steun uit voor Donald Trump en de MAGA-beweging.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.