Onderzoek: EV-batterijen gaan 20 jaar of langer mee

Batterijen • Het verslechteren van de batterijen is over het algemeen een langzamer proces dan de slijtage van aandrijfcomponenten van verbrandingsmotoren.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Geotab)

Geotab heeft nieuwe gegevens vrijgegeven waaruit blijkt dat accu’s van elektrische voertuigen nu 20 jaar of langer meegaan.

Het telematicabedrijf analyseerde de batterijconditie van bijna 5 duizend EV’s, zowel van wagenparken als van particulieren (wat volgens het bedrijf neerkomt op bijna 1,5 miljoen dagen aan telematicagegevens), om te onderzoeken hoe de nieuwste batterijtechnologie bestand is tegen dagelijks gebruik.

De gegevens laten zien dat batterijen gemiddeld met 1,8 procent per jaar degraderen ā€“ vergeleken met 2,3 procent toen Geotab in 2019 voor het laatst een uitgebreide analyse uitvoerde van de batterijconditie van EV’s. Het verslechteren van de batterijen is over het algemeen een langzamer proces dan de slijtage van aandrijfcomponenten van verbrandingsmotoren, zo meldt Geotab in een verklaring.

ā€œMet deze resultaten overtreffen de batterijen in de nieuwste EV-modellen moeiteloos de gebruiksduur van het voertuig en waarschijnlijk hoeven ze niet vervangen te wordenā€, laat David Savage weten, vicepresident voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland bij Geotab.

ā€œFeit is dat een achteruitgang van 1,8 procent in batterijconditie waarschijnlijk geen grote invloed heeft op de dagelijkse behoeften van de meeste bestuurders, en dit percentage zal alleen maar verder dalen met nieuwe EV-modellen en verbeterde batterijtechnologie. Mensen zouden het vertrouwen moeten hebben dat veel huidige EV’s geschikt en kosteneffectief zijn als vervanging van verschillende lichte, middelzware en zware voertuigen met verbrandingsmotorenā€, aldus Savage.

Zelden merkbaar

EV-batterijen kunnen volgens Geotab over het algemeen meer vermogen leveren dan de aandrijfcomponenten aankunnen. ā€˜Als gevolg daarvan is vermogensverlies zelden merkbaar in EV’s en is alleen het verlies van het opslagvermogen van de batterij van belangā€™, aldus Geotab. De conditie van een EV-batterij wordt aangeduid als de ‘State of Health’ (SoH), legt het bedrijf verder uit. ā€˜Batterijen beginnen hun leven met 100 procent SoH en verslechteren na verloop van tijd. Bijvoorbeeld, een batterij van 60 kWh met 90 procent SoH functioneert effectief als een batterij van 54 kWh.ā€™

Een mogelijk verrassend inzicht uit het onderzoek van Geotab is dat EV’s die intensief worden gebruikt, niet significant meer batterijdegradatie vertoonden dan andere. Dit zou vooral goed nieuws moeten zijn voor wagenparkbeheerders, aangezien EV’s meer waarde bieden naarmate ze vaker worden gereden.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit. Ā