Commentaar | Septembernummer AM nu verkrijgbaar: zweten in de zomer

Automotive Magazine 4 • De herfsteditie van AM is vanaf nu verkrijgbaar. In het magazine aandacht voor de zero-emissiezones, de Automechanika-beurs, het NZMO en nog veel meer.
Kim Andriessen Kim Andriessen
AM-hoofdredacteur Kim Andriessen. (Foto: ProMedia)

De autobranche zat niet stil in de zomervakantie. Terwijl de scholen dicht waren en de politiek met reces was, stapelden de potentiële onderwerpen voor het magazine zich snel op. Er is bij menig autobedrijf in de zomer hard gewerkt aan de toekomst, zo blijkt uit de selectie verhalen in het herfstnummer van AM, dat vanaf deze week verkrijgbaar is.

Sommige ondernemers in de autobranche hadden geen keuze, zij moesten in de zomervakantie hard doorwerken omdat het er simpelweg een deadline met rasse schreden nadert en er geen tijd meer te verliezen is. Dat geldt bijvoorbeeld voor wagenparkbeheerders met dieselbestellers in de vloot. Zij krijgen over dik drie maanden de introductie van zero-emissiezones voor hun kiezen. Dat betekent overigens niet dat iedere fleetowner die nog fossiele bestellers heeft nu in allerijl e-bestellers moet aanschaffen. In de landelijke media wordt de ‘overgangsregeling’ nog weleens over het hoofd gezien.

In de nieuwe AM besteden wij daarom veel aandacht aan de aanpassingen die gemeenten doorgevoerd hebben, waarbij de zones vaak kleiner werden, er meer uitzonderingen worden toegestaan of zelfs voor jaren uitstel is gekozen. Het maakt de keuze voor fleetowners ingewikkeld, want het gaat over grote investeringen.

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

De tijd rijp

Er zijn ook ondernemers die nu vernieuwen omdat ze zélf vinden dat de tijd daar nu rijp voor is. Een goed voorbeeld is de Bert Meijer, bedrijfsleider bij Profile Heuver Kuil Groningen, een bedrijf dat recent uitbreidde. Zijn verhaal leest u eveneens in de septembereditie van AM.

Waar de toekomst ook centraal stond is de Automechanika in Frankfurt, dat eerder deze maand plaatsvond. De hoeveelheid lanceringen van nieuwe, veelal duurzame(re), producten op deze aftermarket-beurs zijn moeilijk bij te houden. Twee van onze verslaggevers hebben toch een dappere poging gewaagd om u zo volledig mogelijk bij te praten van de laatste ontwikkelingen in aftermarket- en schadeland.

NZMO

Ten slotte nog speciale vermelding voor de 16e editie van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek, waar in de zomervakantie door onderzoeksbureau VMS | Insight en partners VNA en RDC aan is gewerkt. Het NZMO is het jaarlijkse ankerpunt om het net op te halen in de vijver van de zakelijke mobiliteit, een markt die altijd in beweging is, ongeacht het seizoen. De (wederom) verrassende resultaten leest u vanaf pagina 32.

Rest mij u veel leesplezier te wensen. Heeft u nog geen abonnement op AM, kijk hier naar de mogelijkheden.

Kim Andriessen
hoofdredacteur AM

Wilt u verhalen uit de vorige editie van AM, die in juni verscheen, teruglezen? Klik dan hier. In deze zomereditie aandacht voor onder meer het Nationaal Automotive Congres, het diagnose-dilemma waar werkplaatsen mee kampen en de top 15 schadebedrijven.