Stellantis en Aston Martin verlagen verwachtingen

Lagere winstmarge • De aankondigingen van Stellantis en Aston Martin zijn in lijn met berichten van Duitse autofabrikanten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De Aston Martin DB9 Volante. (Foto: Shutterstock)

Stellantis vreest dit jaar een lagere winstmarge te behalen dan eerder geraamd door onder meer kostenstijgingen bij Jeep en Dodge in de Verenigde Staten. Ook Aston Martin kwam met een verlaging van zijn prognoses. De sportwagenfabrikant wijt dit aan verstoringen in de toeleveringsketen en een zwakke vraag in China. Dit meldt ANP.

De aankondigingen van Stellantis en Aston Martin zijn in lijn met berichten van Duitse autofabrikanten, die recent al meldden dat ze hun eerdere voorspellingen voor dit jaar niet meer kunnen halen. Volkswagen waarschuwde beleggers vrijdag nog dat de omzet en winstgevendheid dit jaar lager uitvallen dan het Duitse autoconcern eerder had verwacht. Dat komt onder andere doordat de verkoop van onderdelen en nieuwe auto’s van het gelijknamige merk tegenvalt. Dat is volgens Volkswagen te wijten aan verslechterende economische omstandigheden. VW is voor het eerst in zijn geschiedenis van plan Duitse fabrieken te sluiten.

Het was al de tweede keer dit jaar dat Volkswagen waarschuwde voor tegenvallende resultaten. Ook concurrenten Mercedes en BMW hebben de winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld.

De Duitse auto-industrie gaat onder andere gebukt onder een lager dan verwachte vraag naar elektrische auto’s in de Europese Unie. Ook de economische malaise in China werkt de branche tegen, terwijl vanuit China wel nieuwe rivalen zijn opgestaan die met hun prijsstelling markten proberen op te schudden.

De crisis in de Duitse automotive begint ook impact te krijgen op de sector in Nederland, zo stelde voorzitter Frits van Bruggen van de RAI Vereniging eind vorige week. Volgens hem zijn de eerste signalen er al, zoals het teruglopen van de autoverkopen. “Als Duitsland niest, is Nederland verkouden”, aldus Van Bruggen.

In Duitsland nemen de zorgen over de auto-industrie met de dag toe. En daarom moeten de de alarmbellen gaan rinkelen bij dealerholdings en leasemaatschappijen, want een slachting onder slecht renderende, ondergefinancierde dealergroepen en leasemaatschappijen is niet uit te sluiten, zo betoogt AM-columnist Arjen de Jong in zijn nieuwste column.

Stellantis en Aston Martin verlagen verwachtingen | Automotive Online

Stellantis en Aston Martin verlagen verwachtingen

Lagere winstmarge • De aankondigingen van Stellantis en Aston Martin zijn in lijn met berichten van Duitse autofabrikanten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De Aston Martin DB9 Volante. (Foto: Shutterstock)

Stellantis vreest dit jaar een lagere winstmarge te behalen dan eerder geraamd door onder meer kostenstijgingen bij Jeep en Dodge in de Verenigde Staten. Ook Aston Martin kwam met een verlaging van zijn prognoses. De sportwagenfabrikant wijt dit aan verstoringen in de toeleveringsketen en een zwakke vraag in China. Dit meldt ANP.

De aankondigingen van Stellantis en Aston Martin zijn in lijn met berichten van Duitse autofabrikanten, die recent al meldden dat ze hun eerdere voorspellingen voor dit jaar niet meer kunnen halen. Volkswagen waarschuwde beleggers vrijdag nog dat de omzet en winstgevendheid dit jaar lager uitvallen dan het Duitse autoconcern eerder had verwacht. Dat komt onder andere doordat de verkoop van onderdelen en nieuwe auto’s van het gelijknamige merk tegenvalt. Dat is volgens Volkswagen te wijten aan verslechterende economische omstandigheden. VW is voor het eerst in zijn geschiedenis van plan Duitse fabrieken te sluiten.

Het was al de tweede keer dit jaar dat Volkswagen waarschuwde voor tegenvallende resultaten. Ook concurrenten Mercedes en BMW hebben de winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld.

De Duitse auto-industrie gaat onder andere gebukt onder een lager dan verwachte vraag naar elektrische auto’s in de Europese Unie. Ook de economische malaise in China werkt de branche tegen, terwijl vanuit China wel nieuwe rivalen zijn opgestaan die met hun prijsstelling markten proberen op te schudden.

De crisis in de Duitse automotive begint ook impact te krijgen op de sector in Nederland, zo stelde voorzitter Frits van Bruggen van de RAI Vereniging eind vorige week. Volgens hem zijn de eerste signalen er al, zoals het teruglopen van de autoverkopen. “Als Duitsland niest, is Nederland verkouden”, aldus Van Bruggen.

In Duitsland nemen de zorgen over de auto-industrie met de dag toe. En daarom moeten de de alarmbellen gaan rinkelen bij dealerholdings en leasemaatschappijen, want een slachting onder slecht renderende, ondergefinancierde dealergroepen en leasemaatschappijen is niet uit te sluiten, zo betoogt AM-columnist Arjen de Jong in zijn nieuwste column.