Brussel en China blijven onderhandelen over importheffing

Importheffingen • Als de Commissie de komende tijd met een of meer bedrijven tot een akkoord komt, wordt de extra importheffing geschrapt. Dat kan zowel voor als na 30 oktober gebeuren.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie blijft de komende tijd onderhandelen met China om alsnog tot een oplossing te komen voor hun dispuut over elektrische auto’s. Ook zet de Europese Commissie (EC) het onderzoek naar Chinese staatssteun aan producenten van EV’s voort, zo meldt het ANP naar aanleiding van een persconferentie van een woordvoerder van de EC.

De EU-lidstaten besloten vrijdag (4 oktober) om Chinese elektrische auto’s extra invoerheffingen op te leggen. Een aantal tarieven is iets verlaagd zoals bij SAIC en Geely. De twee krijgen een strafheffing van respectievelijk 35,3 procent (was 36,6 procent) en 18,8 procent (was 19,3 procent). Voor BYD blijft het ‘straftarief’ 17 procent. De percentages komen bovenop de standaard importheffing van 10 procent.

Voor Chinese bedrijven die niet aan het onderzoek willen meewerken, geldt vanaf 31 oktober een extra importheffing van 35,3 procent. Voor autoproducten die wel meewerken, is het straftarief op 20,7 procent vastgesteld. Beide percentages zijn iets lager dan het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie.

De maatregel geldt voor vijf jaar. Als de Commissie de komende tijd met een of meer bedrijven tot een akkoord komt, wordt de extra importheffing geschrapt. Dat kan zowel voor als na 30 oktober gebeuren. “We blijven openstaan voor het vinden van een oplossing”, zei de woordvoerder van de Commissie.

De lidstaten innen straks zelf de importheffingen. Een deel ervan mag het land zelf houden en de rest vloeit naar de Europese kas.

Duitsland en Hongarije

De woordvoerder van de Europese Commissie wil niets zeggen over de stemverhouding. Verschillende EU-bronnen zeggen dat de lidstaten uiterst verdeeld hebben gestemd. Duitsland en Hongarije hebben tegengestemd. Een groot aantal lidstaten heeft zich van stemming onthouden. Voor de Europese Commissie was de uitslag van de stemming voldoende om door te gaan op de ingeslagen weg.

Eind september schemerde al door dat de Europa en China, ongeacht de stemming van de lidstaten, de onderhandelingen willen voortzetten. Dit is nu dus bevestigd door de woordvoerder van de EC.

In Duitsland nemen de zorgen over de auto-industrie met de dag toe. En daarom moeten de de alarmbellen gaan rinkelen bij dealerholdings en leasemaatschappijen want een slachting onder slecht renderende, ondergefinancierde dealergroepen en leasemaatschappijen is niet uit te sluiten, zo betoogt AM-columnist Arjen de Jong.