Ikwilvanmijnautoaf.nl neemt autokopen.nl over, gaat concurrentie aan met occasionportals

Occasionportals • “Bedrijven zoals AutoScout24 en Autotrack worden door de alsmaar stijgende tarieven minder aantrekkelijk, zo ontstaat er meer ruimte voor concurrentie.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De online autoverkoopdienst ikwilvanmijnautoaf.nl neemt autokopen.nl over, zo heeft het bedrijf vandaag (maandag 7 oktober) aangekondigd. Met de overname zet ikwilvanmijnautoaf.nl naar eigen zeggen ‘een belangrijke stap in het uitbreiden van zijn diensten voor de Nederlandse automarkt’.

Naast het ondersteunen van consumenten bij het verkopen van hun auto aan autobedrijven, kan ikwilvanmijnautoaf.nl met de toevoeging van autokopen.nl ook autobedrijven helpen bij de occasionverkoop, zo stelt het online platform in een persbericht.

Concurrentie

“We zijn zeer enthousiast over de overname van autokopen.nl,” zegt Niels Oude Luttikhuis, ceo van ikwilvanmijnautoaf.nl. “Door samen te werken, kunnen wij gebruikers een totale ervaring bieden. Er is daarnaast ook een zakelijke kans: omdat bedrijven zoals AutoScout24 en Autotrack door de alsmaar stijgende tarieven minder aantrekkelijk worden, ontstaat er meer ruimte voor concurrentie.”

Ikwilvanmijnautoaf.nl, onderdeel van Dealerdirect, is een online platform dat consumenten helpt om hun auto te verkopen. Op Autokopen.nl vinden consumenten uitsluitend occasions van Nederlandse autobedrijven, niet van particulieren.

Portalen
Eerder dit jaar vertelde Dorianne Richelle, de managing director van Autoscout24 in Nederland, dat de markt beter af is met twee dan drie grote portalen. Volgens Richelle kunnen de Nederlandse portalen onvoldoende investeren. “Het verdienmodel, en dus de ruimte van een portal om te investeren, verbetert als er twee dominante spelers zijn. Dat zorgt voor een kwaliteitsslag en hogere return on investment voor onze klanten”, aldus Richelle in het magazine van april.

Peter Niesink, de directeur van branchevereniging Bovag, was het met haar oneens. “In een markt met twee grote spelers kunnen zij de markt dicteren. Dat zou slecht zijn voor onze leden, omdat wij verwachten dat ze dan vrij snel geconfronteerd worden met hogere tarieven en minder inspraak,” aldus Niesink in het magazine van juni.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.