NZMO: 32% zakelijke reizigers overweegt nieuw automerk, BYD populairste toetreder

NZMO 2024 • Bij de keuze voor een nieuw merk hechten zakelijke rijders vooral waarde aan comfort, een mooi exterieur, luxe en milieuvriendelijkheid.
Kim Andriessen Kim Andriessen
Cover van het NZMO 2024.

De acceptatie van nieuwe automerken onder zakelijke reizigers groeit. Zo’n 32 procent van de zakelijke reizigers in Nederland staat open voor een auto van een nieuw merk, een stijging van 3 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste versie van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO), dat vorige maand gepresenteerd is tijdens de AM Driving Business Awards.

Het NZMO is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de inrichting van zakelijke mobiliteit in Nederland. Het onderzoek is een initiatief van de vakbladen Automotive en Fleet&Mobility, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en het RDC. Het onderzoek wordt uitgevoerd door VMS | Insight. Voor de editie van dit jaar levereden ruim 2.500 zakelijke reizigers en bijna 600 bedrijven input.

Uit het in september gepresenteerde rapport van 2024 blijkt dus dat nieuwkomers steeds vaker worden overwogen. Het percentage zakelijke reizigers dat juist de keuze voor een nieuw merk resoluut afwijst, is gedaald. Dat is nu 31 procent ten opzichte van 38 procent in 2023.

Van alle nieuwe toetreders zijn er inmiddels drie (BYD, MG en Cupra) waarvoor de meeste lichten op groen staan. Voor bijna alle andere geldt dat het de komende tijd in meerdere opzichten moet meezitten, willen ze zich duurzaam in Europa kunnen vestigen. Lees hier de meestrecente AM Powerranking voor toetreders. 

BYD

Aan die groep die positief staat tegenover nieuwe merken, is gevraagd welke merken zij overwegen. Hieruit komt naar voren dat BYD (met 48 procent) het populairst is, gevolgd door Lynk & Co (32%) en Xpeng (28%).

Bij de keuze voor een nieuw merk hechten zakelijke rijders vooral waarde aan comfort, een mooi exterieur, luxe en milieuvriendelijkheid.

Wilt u meer conclusies lezen uit het NZMO? Bestel het onderzoek dan hier. In het NZMO kunt u onder meer lezen hoe de perceptie bij Nederlandse bedrijven is ten aanzien van nieuwe merken. Ook komen de belangrijkste data, analyses en trends in de zakelijke mobiliteitsmarkt uitgebreid aan bod. Automotive-abonnees betalen slechts €199 en niet-abonnees betalen het reguliere tarief van €249

NZMO: 32% zakelijke reizigers overweegt nieuw automerk, BYD populairste toetreder | Automotive Online

NZMO: 32% zakelijke reizigers overweegt nieuw automerk, BYD populairste toetreder

NZMO 2024 • Bij de keuze voor een nieuw merk hechten zakelijke rijders vooral waarde aan comfort, een mooi exterieur, luxe en milieuvriendelijkheid.
Kim Andriessen Kim Andriessen
Cover van het NZMO 2024.

De acceptatie van nieuwe automerken onder zakelijke reizigers groeit. Zo’n 32 procent van de zakelijke reizigers in Nederland staat open voor een auto van een nieuw merk, een stijging van 3 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste versie van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO), dat vorige maand gepresenteerd is tijdens de AM Driving Business Awards.

Het NZMO is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de inrichting van zakelijke mobiliteit in Nederland. Het onderzoek is een initiatief van de vakbladen Automotive en Fleet&Mobility, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en het RDC. Het onderzoek wordt uitgevoerd door VMS | Insight. Voor de editie van dit jaar levereden ruim 2.500 zakelijke reizigers en bijna 600 bedrijven input.

Uit het in september gepresenteerde rapport van 2024 blijkt dus dat nieuwkomers steeds vaker worden overwogen. Het percentage zakelijke reizigers dat juist de keuze voor een nieuw merk resoluut afwijst, is gedaald. Dat is nu 31 procent ten opzichte van 38 procent in 2023.

Van alle nieuwe toetreders zijn er inmiddels drie (BYD, MG en Cupra) waarvoor de meeste lichten op groen staan. Voor bijna alle andere geldt dat het de komende tijd in meerdere opzichten moet meezitten, willen ze zich duurzaam in Europa kunnen vestigen. Lees hier de meestrecente AM Powerranking voor toetreders. 

BYD

Aan die groep die positief staat tegenover nieuwe merken, is gevraagd welke merken zij overwegen. Hieruit komt naar voren dat BYD (met 48 procent) het populairst is, gevolgd door Lynk & Co (32%) en Xpeng (28%).

Bij de keuze voor een nieuw merk hechten zakelijke rijders vooral waarde aan comfort, een mooi exterieur, luxe en milieuvriendelijkheid.

Wilt u meer conclusies lezen uit het NZMO? Bestel het onderzoek dan hier. In het NZMO kunt u onder meer lezen hoe de perceptie bij Nederlandse bedrijven is ten aanzien van nieuwe merken. Ook komen de belangrijkste data, analyses en trends in de zakelijke mobiliteitsmarkt uitgebreid aan bod. Automotive-abonnees betalen slechts €199 en niet-abonnees betalen het reguliere tarief van €249