Auto transport platform uit Zwolle: binnen 3 jaar de grootste in Europa

Brand story • De ambities zijn groot bij Transporting Wheels: door de huidige sterke groei te continueren, wil de scale-up uit Zwolle binnen 3 jaar de grootste in Europa zijn. Hoe? Door autotransport zo eenvoudig mogelijk te maken.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
P&I

Het lijkt zo simpel, een bedrijf inschakelen om een auto van A naar B te brengen. De praktijk is echter een stuk weerbarstiger. “Dat kost vaak heel veel tijd”, stelt Maarten Klanderman, CEO van Transporting Wheels. “Onze oprichter Wilbert Wester merkte enkele jaren geleden op dat het bij een pizza van tien euro heel eenvoudig is om het gehele proces te starten en te volgen, maar dat dit bij een vervoersopdracht van enkele duizenden euro’s vaak heel omslachtig verloopt. Het is heel moeilijk om iets simpel te maken.”

Eenvoudig proces volgen

Door sterk in te zetten op automatisering, is het toonaangevende auto transport platform uit Zwolle daar wel in geslaagd. “Je meldt bij ons een auto aan op de site, je ontvangt dan direct een all-in prijs, vervolgens geef je het VIN-nummer en de ophaal- en afleverlocatie door en wij doen de rest. Klanten kunnen de status van hun transportopdracht heel eenvoudig volgen, bijvoorbeeld met betrekking tot de verwachte aflevertijd.” Transporting Wheels verwacht dit jaar circa 100.000 voertuigen te vervoeren, over 3 jaar moeten dat er zo’n 300.000 zijn. Transporting Wheels wil dan marktleider in Europa zijn. “We groeien sterk in onder meer Duitsland en Frankrijk. In de zeven maanden tijd dat ik nu CEO ben, zijn we gegroeid van 34 naar 53 medewerkers”, aldus Klanderman.

Steeds meer internationale partners

Naast de genoemde automatisering, onder meer met behulp van API-koppelingen, moet de kwaliteit van het proces het verschil maken. “Zo verzekeren we eventuele schades ontstaan door transport tot 70.000 euro en met partnerprogramma’s sturen we op de kwaliteit van dienstverlening van onze partners. En omdat we zo sterk groeien, willen steeds meer internationale partners met ons samenwerken.” Daarbij werkt men met spot-filling, oftewel de lege plekken op vrachtwagens worden opgevuld. “Doordat er met ons grote netwerk van zeker 1.700 transportpartners vaak transporteurs in de buurt rijden, zijn de leadtijden kort. En omdat de volumes alsmaar groter worden, zorgt dat ook weer voor betere prijzen.”

Duurzaamheid

Het zo goed mogelijk vullen van de beschikbare plekken op vrachtwagens heeft uiteraard ook een positief effect op de duurzaamheid, iets wat bij het bedrijf sowieso hoog in het vaandel staat. “We bieden klanten de mogelijkheid om diesel te vervangen door HVO (Hydrotreated Vegetable Oil – red.)”, vertelt Klanderman. “Mocht het op bepaalde locaties niet mogelijk zijn om dat te tanken, dan zorgen wij ervoor dat dit wordt gecompenseerd door diesel bij andere vrachtwagens te vervangen door HVO. Daarbij werken we samen met 3 tot 4 partners. Dit zorgt voor een reductie van de CO2-uitstoot van circa 90 procent. En wederom hoeft de klant alleen maar een vinkje te zetten, wij doen de rest.”