TotalEnergies Charging Solutions zet koers richting landelijk dekkend laadnetwerk

Brandstory • Nu de focus op laden is komen te liggen, streeft TotalEnergies Charging Solutions nu naar een landelijk dekkend laadnetwerk. Welke hobbels komt het bedrijf tegen bij het uitvoeren van deze ambitieuze koerswijziging?
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: TotalEnergies

Het is nogal wat: je core business volledig afstoten en je focussen  op een nieuwe tak van sport. Best een gedurfde stap, als je bedenkt dat de opkomst van de EV met de nodige hobbels verloopt. “Er zijn zeker uitdagingen op de markt”, aldus Stefan Evers, managing director van TotalEnergies Charging Solutions. “Subsidies, overheden die kiezen voor een ander beleid, in het algemeen nemen de voordelen af. Daar komt bij dat de uitbreiding van het laadnetwerk minder snel verloopt als gevolg van netcongestie.” Dat doet echter niets af aan de ambitieuze doelstellingen die het bedrijf heeft. Naast de bijna 17.000 reguliere laadpunten zijn er nu 5 snellaadlocaties in Amsterdam, 3 in Den Haag en 20 in Rotterdam in ontwikkeling”, vertelt Evers.

Marktaandeel behouden

In de Metropoolregio Amsterdam wil men op termijn in samenwerking met twee andere marktpartijen naar een honderdtal snellaadlocaties en landelijk naar circa 150, zodat er een landelijk dekkend netwerk ontstaat. Om in het B2B-segment te kunnen groeien, is men in overleg met landeigenaren om het aantal laadlocaties te kunnen verhogen. Op dit moment haalt het bedrijf nog maar zo’n 10 procent van de omzet uit B2B-activiteiten. “Ons B2B-marktaandeel is nog beperkt, maar met het aanbieden van specifieke diensten en het uitbreiden van het laadnetwerk valt daar nog veel potentieel uit te halen”, aldus Evers.

Nu al in de top 3

Als laadpaaloperator zit men al in de top 3 in ons land. “We hebben een marktaandeel van 16 procent en dat willen we behouden”, stelt Evers. “Het is nu zaak om onze fleetoplossing meer bekendheid te geven. Ook gaan we meedingen naar nieuwe concessies langs snelwegen. Bovendien willen we onder meer met behulp van slim laden de netcongestie tegengaan.” Het bedrijf werkt zelfs al aan de volgende stap: actief slim laden. Daarbij deelt de EV-rijder extra informatie met TotalEnergies. De EV van iemand die aangeeft dat hij of zij de elektrische auto pas de volgende dag ’s middags nodig heeft, kan op een andere manier worden opgeladen dan de auto van een gebruiker die binnen enkele uren wil vertrekken. Zo kan actief slim laden bijdragen aan het oplossen van de netcongestie en de vermindering van de CO²-uitstoot.