Schoonhovens blik | Het belang van ‘local heroes’ bij (auto)schadeafwikkeling

Column • Een recente lekkage in zijn badkamer leerde AM-columnist Johan Schoonhoven nog maar eens dat het met de schadesturing in de autobranche niet zo beroerd geregeld is.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
(Foto: Johan Schoonhoven)

Vanuit de vraag- en aanbodzijde kunnen wij als automotive-professionals van alles vinden van schadesturing bij autoschade, maar een recente ervaring aan de inboedel-/opstalkant leert dat het in onze branche wel heel goed voor elkaar is. Wat wil het geval? Ik ontdekte niet zo lang geleden een vochtige plek op de buitenwand van mijn badkamer. Gezien de omvang ging het niet om een klein lekje. Ik heb de schade dus gemeld via de website van de tussenpersoon en alle detailvragen ingevuld.

Nu weet ik dat er gespecialiseerde bedrijven zijn die de oorzaak kunnen achterhalen, maar ik weet niet of ik deze zelf kan benaderen of dat hier, net als in de autoschadewereld, ook een vorm van sturing geldt? Ik kreeg 12(!) dagen later het antwoord: wij kunnen zelf een lekdetectiebedrijf benaderen mits de kosten van de lekdetectie naar redelijkheid zijn. Dat hadden wij inmiddels al gedaan, maar de ‘local hero’ op het vlak van lekdetectie had een wachtlijst van ruim 3 maanden en de redelijkheid van de kosten (ongeveer 500 euro) kan ik als leek niet inschatten omdat ik niet weet welke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.

Ik heb dit dezelfde dag nog gemeld en gevraagd hoe nu te handelen. Weer 12(!) dagen later een antwoord dat het wellicht verstandig is een loodgieter te benaderen. Ja, duh! Ook hier hebben we al op geanticipeerd door een ander lekdetectiebedrijf te vragen, maar ook daar een wachtlijst. Ondertussen werden wel noodmaatregelen getroffen om de schade te beperken, maar de oorzaak was er nog niet.

Uiteindelijk kregen wij één maand na de melding een bericht dat de verzekeraar, die benaderd was door de tussenpersoon, twee lekdetectiebedrijven kon aanbevelen. Eén met een wachttijd van slechts twee-drie weken, dus dat was relatief kort. Dit bedrijf vond binnen een week al een plek in de agenda, dus de oorzaak kon worden achterhaald. De technisch inspecteur deed gedegen onderzoek met meters, camera’s en good old voelermaten en al snel bleken de kitnaden en voegen de boosdoener. Slecht nieuws, want dat valt volgens de inspecteur waarschijnlijk niet onder de dekking. Het uitgebreide rapport van de lekdetectie ingediend en 7 dagen later de verwachte afwijzing van de claim omdat het valt onder achterstallig onderhoud.

Polissen opzeggen

De polissen ga ik nu opzeggen. Niet vanwege afwijzing van de claim, maar vanwege het feit dat je alles zelf moet regelen en als leek aan je lot wordt overgelaten. Daar heb ik geen tussenpersoon voor nodig, want dat kan ik beter naar een direct writer die het waarschijnlijk beter heeft geregeld dan mijn tussenpersoon. Opzeggen kan ik met droge ogen, want deze tussenpersoon is niet mijn keus maar het gevolg van de verkoop van het kantoor waarover ik zeer tevreden was aan een grote organisatie ergens ver weg.
Toen ik overigens informeerde binnen welk tijdsbestek ik mijn polissen, inboedel-, opstal- en levensverzekering bij hen kon beëindigen, kreeg ik binnen één dag antwoord dat dit per direct kan. Nou, dat was dan weer mooi, maar ik denk dat de schadeafdeling beter snel kan reageren dan de afdeling opzeggingen.

Terug naar de automotive. Want hoeveel beter is dat in onze branche geregeld? Op het AM Schadeseminar op vrijdag 29 november (bij de IVA in Driebergen) ga ik in gesprek met Rob Vissers van Nh1816 Verzekeringen over het belang van ‘local heroes’ bij (auto)schadeafwikkeling. Dat volgt het antwoord.

Ik wens u veel schade toe.
Johan Schoonhoven
Zilverstad Consultancy

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.