Commentaar | Vertrouwen in het autobeleid? Dat wordt behoorlijk lastig

Hoofdredactioneel • Treffend is dat de EVP (de grootste fractie in het Europees Parlement) eerder deze maand al voorzichtig aan de stoelpoten van de 2035-doelstellingen begon te zagen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
Kim Andriessen
AM-hoofdredacteur Kim Andriessen. (Foto: ProMedia)

Vertrouwen. Het woord passeerde vaak de revue op het Automotive Marketing Event, vorige maand in Rotterdam. Vertrouwen in zakelijke relaties, in consumenten, in de toekomst: in verschillende contexten, op verschillende manieren spraken zeker drie sprekers over (het belang van) vertrouwen.

Christine van Hedel van TUI vertelde bijvoorbeeld dat haar reisorganisatie zijn (goede) naam in handen durft te leggen van influencers. Dat is niet zonder risico, maar door vertrouwen in elkaar te stellen (en dit contractueel af te kaderen) ontstaan er vruchtbare samenwerkingen. Het resulteert nu in succesvolle marketingcampagnes, die er zonder een gezonde dosis vertrouwen niet waren geweest.

Een andere vorm van vertrouwen, zo kwam naar voren op het evenement, moeten autoverkopers en -marketeers stellen in de klant. Of beter gezegd: het is belangrijk dat ze tijd investeren om het vertrouwen van de klant te winnen. Consumenten hebben digitaal een schat aan informatie beschikbaar en gaan bij het kopen van een auto niet over één nacht ijs. De ‘customer journey’ wordt groter en dat betekent dat de vertrouwensband B2C moet groeien. En zo liep het woord vertrouwen als een rode draad door het Marketing Event.

Stoelpoten

Op deze plek wil ik nog even bij het v-woord blijven hangen. Want hoe zit dat eigenlijk met het vertrouwen in het autobeleid, door gemeenteraden, landelijke kabinetten en Europese lidstaten? Daar zit ‘m de kneep, zo wordt in de nieuwe editie van AM duidelijk. Of het nu gaat om de gemeentelijke implementatie van zero-emissiezones, de Rijkssubsidies voor EV’s of de uitvoering van het Brusselse Green Deal-beleid: het beleid verandert vaak en de autobranche krijgt steeds weer nieuwe wet- en regelgeving voor de kiezen.

Treffend is dat de EVP (de grootste fractie in het Europees Parlement) eerder deze maand al voorzichtig aan de stoelpoten van de 2035-doelstellingen begon te zagen. Tja, dan wordt het simpel hebben van vertrouwen, plotseling ook heel lastig.

Kim Andriessen
Hoofdredacteur Automotive
kim.andriessen@promedia.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding