RAI Vereniging: SEBA-subsidie onbenut door politieke onduidelijkheid over ze-zones

Bestelauto • Volgens de RAI Vereniging zorgt politieke onduidelijkheid over zero-emissiezones ervoor dat ondernemers niet weten waar ze aan toe zijn.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Een 'face off' tussen de Volkswagen ID.Buzz en Maxus eDeliver 7 (foto: Promedia)

In de SEBA-subsidiepot (Subsidie Elektrische Bedrijfsauto’s), die dit jaar voor het laatst wordt vergeven, is nog ruim 16 miljoen euro aan subsidie beschikbaar. Door politieke onzekerheid rondom de invoering van zero-emissiezones dreigt een deel van dit bedrag ongebruikt te blijven. Dit leidt bij RAI Vereniging ‘tot grote bezorgdheid’, schrijft de belangenvereniging.

De SEBA-subsidie helpt ondernemers te investeren in emissievrije bedrijfswagens. In 2024 is 60 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarvan nog 16 miljoen beschikbaar is, volgens de RAI Vereniging goed voor ruim 2.000 extra zero-emissie lichte bedrijfswagens. “Het kan toch niet zo zijn dat dit geld verdwijnt in de algemene middelen, terwijl we nu moeten omschakelen op schonere mobiliteit,” aldus Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging.

Van Bruggen benadrukt dat politieke duidelijkheid over zero-emissiezones noodzakelijk is. “Politieke twijfel zorgt ervoor dat ondernemers niet weten waar ze aan toe zijn, terwijl er middelen zijn om hen te ondersteunen bij de overstap naar schone mobiliteit. Het resterende budget moet worden ingezet voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur. Als je als ondernemer investeert in een elektrisch voertuig, moet je deze ook kunnen laden.”

Schone lucht

RAI Vereniging roept het kabinet op om zekerheid te bieden en de beschikbare SEBA-middelen te behouden voor ondernemers en het geld niet te laten terugvloeien naar de algemene middelen. “Elke euro van de SEBA-subsidie is bedoeld voor schonere lucht en toekomstbestendige stadsdistributie, niet voor begrotingsgaten. Met nog slechts twee maanden om de subsidie aan te vragen, hebben ondernemers nu duidelijkheid nodig van het kabinet.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit. Â