BMW-ceo Anne Brons: ‘We blijven alle aandrijflijnen aanbieden’
De BMW X1 won in september de titel Zakenauto van het Jaar 2025. De prijs ging naar de volledig elektrische iX1, maar het model is ook te verkrijgen met een benzinemotor en als plug-in hybride. Met deze strategie gooit BMW hoge ogen, merkt ook BMW Group Nederland-ceo Anne Brons.
Dat BMW met de X1 een sterke speler in het zakelijke segment in huis heeft mag wel duidelijk zijn. De auto werd vorig jaar tijdens de uitreiking van de AM Driving Business Awards al uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer 2024, en maakt die belofte nu ook echt waar door de titel Zakenauto van het Jaar 2025 in de wacht te slepen. En er zijn meer modellen die hoge scores halen. De BMW i4, die eerder de titel Beste Nieuwkomer 2023 won, eindigde vlak achter de X1 op de tweede plek van de zakenautoverkiezing. En tot slot zien we de BMW i5 dit jaar eveneens hoog eindigen in de verkiezing voor de Beste Nieuwkomer 2025, vlak achter de winnaar, de Renault Scenic E-Tech.
Het Duitse luxemerk is daarmee als enige in het traditionele speelveld van BMW, Mercedes-Benz en Audi sterk vertegenwoordigd in deze verkiezing. Ook de verkoopaantallen laten zien dat BMW in de smaak valt bij de (zakelijke) rijder, vertelt ceo Brons met gepaste trots. “In september heeft het merk BMW meer personenauto’s verkocht dan Mercedes en Audi samen. Hetzelfde geldt voor het hele jaar en vorig jaar als je kijkt naar de verkoopcijfers van BMW Group, dus inclusief Mini.”
Elektrificatiestrategie
De X1 is in Nederland dit jaar de bestverkochte BMW. Het grootste gedeelte is elektrisch en ook kiezen veel kopers voor de plug-in versie. De X1 is nadrukkelijk een auto voor de lease en fleet, met aantrekkelijke leasetarieven, weet Brons. Daarnaast won BMW met de benzineversie van de X1 een tender om zo’n 800 exemplaren aan de Nederlandse politie te leveren. De tender voor politievoertuigen met een elektrische aandrijflijn loopt nog, en ook daar kan BMW als winnaar uit de bus komen.
Brons verklaart het succes van BMW in Nederland, maar ook wereldwijd, deels door de elektrificatiestrategie van het merk. BMW biedt volgens de ceo meer elektrische modellen die kopers qua design aanspreken, omdat ze gelijk zijn aan de brandstofversies. Tegelijkertijd kiest BMW ervoor om niet een volledig elektrisch aanbod te hebben, maar ook nog steeds brandstofauto’s aan te bieden (zelf diesels zijn nog leverbaar) en een complete range aan plug-in hybrides. Dat geldt ook voor de X1, die als benzine, diesel, plug-in hybride en BEV leverbaar is. Brons: “Uiteraard is de toekomst vol-elektrisch, maar tijdens die transitie daarnaartoe bieden we wereldwijd schone en moderne aandrijflijnen aan waar kopers behoefte aan hebben.”
Duurzaam
Ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid, een criterium waar BMW in deze verkiezing altijd goed op scoort, is dat volgens Brons een betere strategie dan meteen stoppen met brandstofmotoren. “In markten waar vol-elektrisch rijden nog niet mogelijk is, kunnen klanten dan wel alvast de overstap maken naar plug-in hybride. Zo help je ze om in een vroeger stadium een duurzamere keuze te maken. Maar ook hier in Europa, en zeker in Nederland, kunnen we relatief eenvoudig ons aanbod aanpassen aan de politieke wind die er waait. Op dit moment is 50 procent van onze orderintake elektrisch, 30 procent plug-in hybride en 20 procent benzine. 80 procent van de auto’s die we verkopen heeft dus een stekker. Diesel kunnen we nog wel leveren, maar die vraag is bijna volledig weggevallen.”
Brons licht de plug-in hybrides van BMW er graag nog even uit. “Onze nieuwste plug-in hybrides hebben een elektrische range van 100 kilometer. Je ziet de vraag daar nu toenemen. Niet alleen vanuit de lease en fleet, maar ook bij particulieren. Je kan met deze auto’s in Nederland dagelijks vaak volledig elektrisch rijden, terwijl je op langere reizen de zekerheid hebt van de hybride aandrijflijn die je brengt waar je moet zijn, zonder je bezig te hoeven houden met de vraag of je de auto kan opladen. Dat kan voor kopers nog een belemmering zijn om volledig elektrisch te kiezen. We zien dat nu 50 procent van de mensen die de overstap maken van een benzineauto kiest voor een plug-in voertuig, de andere helft voor volledig elektrisch. We kunnen de iX1 overigens in een gelimiteerde oplage tijdelijk leveren met SEPP-subsidie voor iedereen die voor 27 december de auto aanschaft.”
Aftersales
En ook na de verkoop blijft BMW zijn klanten goed bedienen, merkt Brons op. “We zijn continu bezig om onze aftersales te innoveren en klanten te ontzorgen. Zo bieden we een app waarmee je zelf heel snel een onderhoudsafspraak kan maken bij de dealer. Daarnaast benaderen we onder de noemer Proactive Care de klant proactief voor het maken van een afspraak in de werkplaats. Ook werken we aan een systeem waarbij dealers op afstand een diagnose kunnen stellen om vervolgens de benodigde onderdelen te bestellen zodat we reparaties dezelfde dag kunnen uitvoeren en de klant minder vaak een leenauto hoeft te gebruiken.”
Het netwerk van BMW bestaat nu uit 5 contractpartners met in totaal zo’n 50 vestigingen. Dat dealernetwerk is en blijft enorm belangrijk, benadrukt Brons. “Dat zijn stuk voor stuk zeer professionele bedrijven waarmee we snel en effectief communiceren. Innovaties worden snel uitgerold, de automatisering is op orde en ook de lijnen met onze corporate klanten zijn kort. Dat zijn zaken die van doorslaggevend belang zijn voor de lease en fleet in hun keuze voor een merk.” BMW Group houdt daarbij vast aan de keuze voor het agentuurschap, bevestigt Brons. “Dat wordt minutieus en stap voor stap in Europa uitgerold. Om te beginnen met Mini, waar we op 1 oktober in Duitsland, Frankrijk en België live zijn gegaan. In Nederland gaan we op 1 maart 2025 live met het agentuurmodel. In 2026 volgt de uitrol voor BMW in Europa. Het is het grootste project voor BMW ooit.”
Nieuwe Neue Klasse
In de tussentijd investeert BMW vele miljarden euro’s aan het wereldwijd verder vergroenen van het productieproces en het complete modellengamma. BMW heeft zichzelf ten doel gesteld om uiterlijk in 2050 volledige CO2-neutraliteit te bereiken in de hele toeleveringsketen. In dat kader begint er in 2025 een nieuw hoofdstuk voor het merk met de introductie van de nieuwe Neue Klasse, een volledig elektrisch model dat met zijn design is geïnspireerd door de Neue Klasse vierdeurs sedan die in 1961 werd geïntroduceerd. Deze Neue Klasse is voorzien van een elektrische aandrijflijn van de zesde generatie en zal voor 50 procent uit gerecycled materiaal bestaan. Hij wordt gebouwd in de nieuwe BMW-fabriek in Debrecen, Hongarije. Hiermee is een investering gemoeid van meer dan een miljard euro.
In september heeft het merk BMW meer personenauto’s verkocht dan Mercedes en Audi samen
Deze ‘iFactory’ is volgens BMW de eerste autofabriek ter wereld die CO2-emissievrij auto’s produceert. Brons: “Dit is de blueprint voor onze toekomstige fabrieken. Op dit moment hebben we 31 fabrieken in 15 landen die allemaal CO2-neutraal zijn. De nieuwe fabriek in Hongarije gaat een stap verder en draait volledig emissieloos, dus zonder gebruik van fossiele brandstoffen. De hele fabriek, met perserij, carrosserieafdeling, spuiterij en assemblage, draait op groene energie. Verder blijven we ook investeren in de ontwikkeling van waterstofauto’s. We zien dat er vanuit de industrie en transport vraag ontstaat naar waterstof, wat leidt tot meer productie en vulstations. Uiteindelijk zal dit doorsijpelen naar de auto-industrie en dan zijn we er klaar voor met onze waterstofmodellen, om te beginnen met de X5. Hiervan hebben we al een kleine serie van rondrijden om mee te testen. In 2028 verwachten we voldoende afzet te kunnen realiseren.”
Mini
Ook bij Mini staan de ontwikkelingen niet stil, benadrukt Brons tot slot. “De hele line-up is vernieuwd. De Cooper en de Countryman zijn zijn volledig vernieuwd. Daar tussenin is de Aceman gekomen als vervanger van de Clubman. De Aceman is een puur elektrische crossover die kleiner is dan de Countryman maar wel een actieradius biedt van ruim 400 kilometer. De Aceman en Countryman zijn uitstekend geschikt voor corporates, met 5 deuren en elektrisch aangedreven. Overigens zijn de elektrische versies van de Cooper en Countryman nu voordeliger in aanschafprijs dan de benzineversies. Zo maken we de overstap naar elektrisch nog aantrekkelijker.”
Juryoordeel BMW X1
Vorig jaar werd de BMW iX1 uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer van het Jaar 2024. Dit jaar bevestigt het model, samen met de brandstof en hybride uitvoeringen, zijn positie als zakenauto op de Nederlandse markt door de titel Zakenauto van het Jaar 2025 in de wacht te slepen. De beoordeelde iX1 haalt, ondanks zijn hogere aanschafprijs, de op een na hoogste score op het gebied van kilometerkostprijs en staat bovenaan de lijst als het gaat om kwaliteit van dealer en importeur alsmede het criterium beleving. Of, zoals een van de juryleden het verwoordt:“ Het is de best rijdende EV op basis van een brandstofmodel.” Tot slot eindigt de iX1, samen met de i4, in de top 3 als het gaat om duurzaamheid. Dat positieve totaalbeeld wordt nog eens bevestigd door de vakjury. “Niet alleen de auto zit goed in elkaar, ook de aftersales heeft BMW Nederland goed op orde. Zeker in de zakelijke markt is dat van essentieel belang.” Wat verder meespeelt is de mogelijkheid om te kiezen voor een X1 met benzinemotor, een hybride aandrijflijn of een volledig elektrische versie. “Dankzij deze strategie wint BMW het momenteel van Audi en Mercedes, merken die vaak elektrische modellen op de markt brengen met een afwijkende vormgeving die niet iedereen aanspreekt,” laat de jury weten.
Beeld: Marcel Cazemier