Nissan schrapt 9.000 banen en verlaagt productie na forse winstdaling

Nissan • De vaste kosten moeten door de ingrepen met 300 miljard yen, omgerekend zo’n 1,8 miljard euro, dalen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Nissan)

Het Japanse autoconcern Nissan zegt wereldwijd 9.000 banen te schrappen. Daarmee wil het bedrijf geld besparen na een periode waarin de winst daalde door oplopende kosten. Dat meldt ANP.

Nissan’s nettowinst daalde met ongeveer 457 miljoen euro in de eerste helft van dit boekjaar. De winst in Q1 komt uit op 170 miljoen euro.

Bij Nissan krimpt het personeelsbestand door de reorganisatie met ongeveer 7 procent. Daarnaast verlaagt het concern de wereldwijde productiecapaciteit met 20 procent. De vaste kosten moeten door de ingrepen omlaag met 300 miljard yen, omgerekend zo’n 1,8 miljard euro. Nissan kampte in het eerste halfjaar met een licht lagere vraag naar zijn auto’s, maar de winst kelderde door hogere kosten bij de verkoop van auto’s.

Hogere kosten

De reorganisatie is volgens topman Makoto Uchida nodig om concurrerender te worden en snel in te kunnen spelen op veranderingen op de automarkt. Om sneller nieuwe modellen op de markt te kunnen zetten wil het bedrijf ook inniger samenwerken met Renault en Mitsubishi, waarmee Nissan een alliantie vormt. Tegelijkertijd verkoopt Nissan een deel van zijn belang in Mitsubishi om meer “financiĆ«le flexibiliteit” te hebben.

Nissan is ook in Nederland erg actief. Het concern heeft in Amsterdam zijn distributiecentrum staan dat reserveonderdelen levert aan dealers en distributeurs in heel Europa. Het is niet direct duidelijk wat de reorganisatie bij Nissan per land betekent.

Wereldwijd hebben autofabrikanten het zwaar. Onder andere Volkswagen in Duitsland noemde een reorganisatie noodzakelijk omdat de winst flink lager uitvalt, waarbij wordt gevreesd voor de sluiting van fabrieken. Ook Stellantis, het moederbedrijf van onder andere Fiat, Chrysler en Peugeot, kampt met een verslechtering van de resultaten.

In het Engelse Sunderland bouwt Nissan aan de elektrische toekomst van het merk. Na enkele zware jaren is de investeringsdrang enorm. Dat alles om de Chinese concurrenten bij te benen. AM bezocht de fabriek aan de andere kant van de Noordzee.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.