Terugblik 2015 | veel positief nieuws en dieselgate
Een kleine vijftienhonderd berichten heeft u dit jaar kunnen lezen op Automotive Management. Vijftienhonderd nieuwsitems, analyses, video’s en reportages over de autobranche. Het zijn er weer een paar honderd meer dan vorig jaar.
Veel van de berichten waren wel een stuk positiever dan in 2014. Er waren geen grote faillissementen, zoals dat van Koops Furness wat in de zomer van 2014 voor veel onrust in de branche (en daarmee ook bezoekers naar op onze site) zorgde. Voor veel bedrijven in de branche was 2015 het jaar dat het herstel werd ingezet. We konden u vaker goed nieuws brengen, zoals de in de tweede helft van het jaar niet aflatende verkoopgroei, eindelijk duidelijkheid over de Autobrief 2, en omzetgroei voor de gehele branche.
Meest gelezen
Het meest gelezen bericht dit jaar (ruim tienduizend keer) ging over de garantieverzekeraar die reparaties aan olieslurpende VAG-auto`s niet meer dekt. Dit nieuws meldden wij als eerste en bracht veel teweeg.
Dat bepaalde VAG-modellen garantieverzekeraars hoofdpijn bezorgen, was al langer bekend. Maar afgelopen september krijgt de problematiek met de olieslurpende Audi’s een juridisch staartje: advocaat Oscar van Oorschot start de stichting Audiclaim en bereidt een groepsprocedure voor om Audi-bezitters schadeloos te laten stellen.
Grootste impact
Met afstand het nieuws met de meeste impact was dieselgate, zowel voor de internationale autosector als op de redactie van Automotive. Op maandag 21 september plaatsten we het eerste bericht dat er in de VS onregelmatigheden waren geconstateerd. Daarop volgde een nieuwsstroom waar geen eind aan leek te komen.
Hadden we het ene nieuwsbericht geschreven, kwam de volgende informatie al weer binnen. Dat moest zorgvuldig gewogen worden, want het gonsde van de geruchten en importeur Pon was moeilijk bereikbaar voor commentaar. En wanneer we de woordvoerder te pakken kregen, wist hij vaak ook niet veel meer dan wij.
Advocaat Van Oorschot zag zijn kans schoon en zette in alle tumult de Stichting Volkswagen Audi Claim op, om zo – net zoals voor de olieslurpende Audi`s – een groepsclaim neer te leggen. In zijn haast om een persbericht uit te sturen, meldde Van Oorschot dat hij de claim bij de Pon Dealer Groep neer zou leggen, een bv met zes VW-dealervestigingen. Later zei de raadsman tegen Automotive dat dit een foutje was en dat hij importeur Pon Holding bedoelde. Kniesoor die daarop let…
Al langer bekend
Dat dieselgate aan het licht kwam, was natuurlijk belangrijk nieuws, maar dat de werkelijke uitstoot van uitlaatgassen niet strookt met die op papier was dat natuurlijk niet. Ook dat meldden we al een paar maanden voordat Volkswagen door de mand viel.
Dat er nu aan het licht is gekomen dat er opzettelijk bij fabrikanten wordt gesjoemeld, heeft de politiek wel wakker geschud. De invoering van een strenge, realistische meetmethode is in een stroomversnelling geraakt.
Reacties
Groot, internationaal nieuws zoals dieselgate en alles wat er omheeg gebeurt, maakt de tongen los. Dat merkten we ook in reacties van lezers, vooral op Twitter.
Automotive is online steeds nadrukkelijker aanwezig, het aantal volgers op Linkedin, Twitter en Facebook groeit gestaag. Er zijn dus steeds meer manieren om met ons in contact te komen. Toch wordt er gelukkig ook nog steeds gereageerd op onze nieuwsberichten.
Er werden op onze website het afgelopen jaar 534 reacties geplaatst. De meeste reacties (vijftien stuks) kwamen binnen op het bericht over de carrièreswitch van Gerhard Prent. De persoon die de meeste reacties plaatste was Roel Hindriks. De lease- en fleetexpert van het bedrijf Leaseconsult voorzag 28 van onze berichten van zijn zeer gewaardeerde mening en visie op voornamelijk leasenieuws.
Via de reactiemodule krijgen we soms ook complimenten binnen van onze lezers. Zo complimenteerde Ron de Zeeuw ons met het `wereldnieuws` over Autobedrijf Huzen. Bedankt Ron! Ook in 2016 blijven we jagen op al het nieuws, groot en klein.