Ondernemers-vertrouwen autobranche gestegen
Dat blijkt uit de Conjunctuurpeiling van Bovag. Hier hebben een kleine duizend bedrijven deelgenomen. De schaal loopt van -100 tot +100. Er wordt gemeten hoe ondernemers gestemd zijn over een aantal cruciale indicatoren, zoals ontwikkeling van de totale omzet, het aantal werknemers, de winstgevendheid en de investeringen in vaste activa.
Meer omzet in de werkplaats
Ook bij de universele autobedrijven steeg het ondernemersvertrouwen, namelijk van -10 in de tweede helft van 2014 naar 14 in de tweede helft van 2015. Dat komt volgens Bovag omdat bijna de helft van de bedrijven de winst zag toenemen ten opzichte van een jaar geleden. Ook voor de eerste helft van 2016 verwachten veel bedrijven een positieve ontwikkeling van de resultaten. Een derde van de ondernemers voorspelt dat de omzet in de werkplaats stijgt.
Bij vrijwel alle Bovag-afdelingen is het ondernemersvertrouwen gestegen, alleen bij de tankstationondernemers is het negatief. Zij hebben al jaren last van de hoge accijns.