‘Battle for data wordt internationaal uitgevochten’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het congres moet een Europees vervolg krijgen waarbij alle relevante Europese brancheverenigingen betrokken zijn. Op 25 april wordt hierover in Brussel gesproken in de Europese koepelorganisatie voor autobedrijven, Cecra.

Volgens Bovag-directeur Peter Niesink zal de strijd om data niet zozeer plaatsvinden tussen het merkkanaal en de aftermarket, maar eerder tussen het automotive retailkanaal in de breedte versus de autofabrikant. Om die reden organiseerden Bovag Dealerbedrijven en Bovag Onafhankelijke autobedrijven het Big Data congres ook gezamenlijk.

Mijnvolkswagen
De connected car is voor autofabrikanten de manier om rechtstreeks in contact te komen met de berijder en veel data over hem en het voertuig “op te halen”. Wat van die data wordt doorgegeven aan de dealers, kan de fabrikant op dit moment nog zelf bepalen. Dealers moeten dus zelf in actie komen, aldus Niesink.

Een opvallend initiatief is de Mijnvolkswagen-app, die niet van de fabrikant is maar door importeur/dealer Pon is ontwikkeld. Volgens Tjeerd Tuitel, manager service bij Pon, was de behoefte vanuit de Nederlandse Volkswagen-importeur om zelf het contact met de klant te verbeteren de voornaamste reden om zelf verbinding te leggen met de Volkswagen-berijder. Daarnaast speelt ook een rol dat de importeur meer kennis van de regio heeft dan de fabrikant. Inmiddels maken er zo’n zevenduizend VW-rijders gebruik van de app.
Volgens Tuitel is het registreren van de locatie van het voertuig wel een heikel punt voor gebruikers. “We activeren de locatiefunctie daarom niet actief; maar bijvoorbeeld bij pech kunnen berijders deze zelf inschakelen.”

Opschieten
Tijdens het congres werd er door Bovag-leden uit beide kampen, RAI Vereniging Autovak, de ANWB en verschillende data en ict-deskundigen gediscussieerd over de vraag van wie de data is die auto’s verzamelen, welke data interessant zijn voor autobedrijven, maar vooral hoe consumenten bewogen kunnen worden om toegang te geven tot hun data en wat ze er zelf mee opschieten.

Roel van den Berg, bij Albert Heijn ooit betrokken bij de invoering van de Bonuskaart, drong er op aan om vooraf goed na te denken waarvoor je al die data kunt gebruiken. “Bij Albert Heijn zijn er miljoenen gepompt in de bonuskaart en werd er een enorme hoeveelheid aan data verzameld, maar de meeste data werden ongebruikt wegegooid. Pas sinds een paar jaar stuurt AH heel voorzichtig gepersonaliseerde aanbiedingen.”

E-call
Vrijwel iedereen – autofabrikanten, autobedrijven en overheden – is het er inmiddels over eens dat de consument zelf moet beslissen over het ontsluiten van de data uit zijn voertuig. “Dat is ook al grotendeels geregeld in de Europese E-call wetgeving”, aldus RAI Vereniging Autovak-voorzitter en Partspoint-ceo Cor Baltus. Een van de problemen is dat consumenten geen idee hebben welke data een auto nu al verzamelt en dus ook niet weten waar ze wel en geen toestemming voor moeten geven.

Data-marktplaats
Onder meer Cor Baltus en ANWB-directielid Marga de Jager, maar ook Hans Brouwhuis van NXP opperden om een centrale onafhankelijke dataserver of datamarktplaats in te richten waar alle data naartoe gaan, waarna het aan de consument is om te bepalen welke partij welke data mag gebruiken.

Bovag standpunt
Bovag zelf wil dat voor de consument transparant is welke data zijn auto verzamelt, waar die naartoe gaan en waarvoor de data worden gebruikt. Hierbij moeten consumenten de mogelijkheid hebben om bepaalde datastromen of te sluiten (Opt-out) en toe te voegen (Opt-in). Welk standpunt de RAI Vereniging inneemt over datastromen is nog niet duidelijk.

‘Battle for data wordt internationaal uitgevochten’ | Automotive Online

‘Battle for data wordt internationaal uitgevochten’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het congres moet een Europees vervolg krijgen waarbij alle relevante Europese brancheverenigingen betrokken zijn. Op 25 april wordt hierover in Brussel gesproken in de Europese koepelorganisatie voor autobedrijven, Cecra.

Volgens Bovag-directeur Peter Niesink zal de strijd om data niet zozeer plaatsvinden tussen het merkkanaal en de aftermarket, maar eerder tussen het automotive retailkanaal in de breedte versus de autofabrikant. Om die reden organiseerden Bovag Dealerbedrijven en Bovag Onafhankelijke autobedrijven het Big Data congres ook gezamenlijk.

Mijnvolkswagen
De connected car is voor autofabrikanten de manier om rechtstreeks in contact te komen met de berijder en veel data over hem en het voertuig “op te halen”. Wat van die data wordt doorgegeven aan de dealers, kan de fabrikant op dit moment nog zelf bepalen. Dealers moeten dus zelf in actie komen, aldus Niesink.

Een opvallend initiatief is de Mijnvolkswagen-app, die niet van de fabrikant is maar door importeur/dealer Pon is ontwikkeld. Volgens Tjeerd Tuitel, manager service bij Pon, was de behoefte vanuit de Nederlandse Volkswagen-importeur om zelf het contact met de klant te verbeteren de voornaamste reden om zelf verbinding te leggen met de Volkswagen-berijder. Daarnaast speelt ook een rol dat de importeur meer kennis van de regio heeft dan de fabrikant. Inmiddels maken er zo’n zevenduizend VW-rijders gebruik van de app.
Volgens Tuitel is het registreren van de locatie van het voertuig wel een heikel punt voor gebruikers. “We activeren de locatiefunctie daarom niet actief; maar bijvoorbeeld bij pech kunnen berijders deze zelf inschakelen.”

Opschieten
Tijdens het congres werd er door Bovag-leden uit beide kampen, RAI Vereniging Autovak, de ANWB en verschillende data en ict-deskundigen gediscussieerd over de vraag van wie de data is die auto’s verzamelen, welke data interessant zijn voor autobedrijven, maar vooral hoe consumenten bewogen kunnen worden om toegang te geven tot hun data en wat ze er zelf mee opschieten.

Roel van den Berg, bij Albert Heijn ooit betrokken bij de invoering van de Bonuskaart, drong er op aan om vooraf goed na te denken waarvoor je al die data kunt gebruiken. “Bij Albert Heijn zijn er miljoenen gepompt in de bonuskaart en werd er een enorme hoeveelheid aan data verzameld, maar de meeste data werden ongebruikt wegegooid. Pas sinds een paar jaar stuurt AH heel voorzichtig gepersonaliseerde aanbiedingen.”

E-call
Vrijwel iedereen – autofabrikanten, autobedrijven en overheden – is het er inmiddels over eens dat de consument zelf moet beslissen over het ontsluiten van de data uit zijn voertuig. “Dat is ook al grotendeels geregeld in de Europese E-call wetgeving”, aldus RAI Vereniging Autovak-voorzitter en Partspoint-ceo Cor Baltus. Een van de problemen is dat consumenten geen idee hebben welke data een auto nu al verzamelt en dus ook niet weten waar ze wel en geen toestemming voor moeten geven.

Data-marktplaats
Onder meer Cor Baltus en ANWB-directielid Marga de Jager, maar ook Hans Brouwhuis van NXP opperden om een centrale onafhankelijke dataserver of datamarktplaats in te richten waar alle data naartoe gaan, waarna het aan de consument is om te bepalen welke partij welke data mag gebruiken.

Bovag standpunt
Bovag zelf wil dat voor de consument transparant is welke data zijn auto verzamelt, waar die naartoe gaan en waarvoor de data worden gebruikt. Hierbij moeten consumenten de mogelijkheid hebben om bepaalde datastromen of te sluiten (Opt-out) en toe te voegen (Opt-in). Welk standpunt de RAI Vereniging inneemt over datastromen is nog niet duidelijk.