20 jaar online autoverkoop: Autobytel barstte in de bubbel
Autobytel ging in Nederland in 2001 van start, kort voordat de internetbubbel barstte. Automotive Management blikt in nummer 6, het 20 jarig-jubileumnummer, terug op de afgelopen twintig jaar van de autobranche. Hierin een terugblik op de start van online verkoop van nieuwe auto`s.
Via het portal Autobytel was het de bedoeling dat consumenten nieuwe en gebruikte auto`s zouden kopen, maar ook aanverwante diensten zoals autoverzekeringen.
Een samenwerkingsverband van Achmea, Pon Holding en Telegraaf Groep startte de website. “Deze samenwerking werd in die tijd als een echte dreiging gezien in de markt. De Telegraaf was een invloedrijk mediabedrijf, Pon natuurlijk een van de grootste importeurs van Nederland en Achmea – dat net was begonnen met schadesturing – boezemde veel angst in”, vertelt Marianne Zwagerman aan Automotive. Zij was destijds business unit manager Autotelegraaf, maar heeft nooit heil in het initiatief gezien.
Dries van der Vossen, destijds directeur Autobytel Nederland, zegt dat hij het, met de kennis van nu, anders zou hebben aangepakt. “De kosten gingen voor de baten uit. Achteraf hadden we meer moeten letten op de schaalbaarheid. We hadden eerst één onderdeel succesvol moeten neerzetten, en daarna pas verder moeten uitrollen.”
Lees het hele artikel over het eerste initiatief voor online verkoop van nieuwe auto`s in Automotive Management 6.