Buikgevoel
Piet staat voor de man in de straat, Pam voor Pamela Anderson (die in haar hoogtijdagen goed was voor extra verkoop) en Prikkeldraad voor het artikel op de cover dat de lezer het blad in trekt. Twee jaar geleden vertelde diezelfde Rob van Vuure in een interview dat “zelfs de bladendokter het niet meer weet”. Steeds meer magazines leiden een succesvol bestaan zonder de aloude regeltjes en online lijkt er een heel andere succesformule te bestaan. “Ik doe online wel mee, maar ik houd het niet meer bij”, aldus de oude bladendokter. Nieuwe tijden vragen om nieuwe dokters, ook in de autobranche. De ouderwetse vos die op basis van zijn buikgevoel precies wist wat de klant eigenlijk wilde (wat lang niet altijd hetzelfde is als wat hij zegt te willen) en als een malle verkocht, maakt plaats voor de analist: de ‘verkoper’ die de binnenkomende leads (nee, niet in de showroom maar online) analyseert, op waarde schat en op basis daarvan de koper verleidt tot aanschaf. In deze HR-editie speciale aandacht voor hoe je talent herkent en voor de verkoper 2.0. Moet hij zijn buikgevoel volledig loslaten? Van Vuure vertelde ook eens hoe hij de plank missloeg bij een cover met daarop de girl next door. De verkoop viel zwaar tegen – zijn buikgevoel liet hem in de steek. De analyse achteraf van de kopersgroep bood uitkomst: het waren vooral vrouwen die de Panorama kochten. En die vinden Pamela minder bedreigend dan het buurmeisje. Buikgevoel is prima, maar een analyse vooraf stuurt je wel in de juiste richting.
LUBERTO VAN BUITEN LUBERTO@MOBILITYMEDIA.NL