Mobiliteit gaat razendsnel vooruit
De autobranche verandert in de komende paar jaar meer dan in het afgelopen decennium. Dankzij de toenemende zucht naar schaalvergroting in zowel het sales- als aftersaleskanaal, nieuwe technologieën, de autonoom rijdende auto en diverse internettoepassingen die hun weerslag hebben op zowel het productie-, aankoop- als onderhoudsproces. In elke hoek van de autosector zoeken bedrijven naar manieren om goed in te spelen op de veranderende ontwikkelingen. Tijdens het Nationaal Automotive Congres, met het thema 2020, vertellen diverse internationale en nationale topsprekers hoe de markt er na 2020 uitziet – en wat hun rol op de markt zal zijn. Opvallend is dat zowel Stern als Autobinck, die beide hun ceo (respectievelijk Henk van der Kwast en Paul Zekhuis) afvaardigen, met een totaal andere visie hetzelfde beogen: de transitie doormaken van autoholding naar mobiliteitsconglomeraat. Zo kocht Autobinck zich in bij laadpaalleverancier The New Motion. “Wij doen hiermee kennis en ervaring op nieuwe terreinen op. Hierdoor ontstaan nieuwe initiatieven en samenwerkingsverbanden en kunnen we garen spinnen bij de nieuwe mobiliteitsvraag”, aldus Zekhuis. Stern hanteert een soortgelijke strategie, waarbij de auto nog wel de spil vormt. Het bedrijf is actief in verkoop, aftersales, schade, leasing en huur. “Wij kunnen de mobiliteitswensen van autorijders optimaal invullen”, stelt Van der Kwast.
EV voor brede doelgroep
Een andere spreker is Johan Willems: hij vertelt als vice-president communications bij Opel Europa hoe dit merk inspeelt op nieuwe technologieën, waaronder de elektrische aandrijflijn. “Het belangrijkste is om de kostprijs van een EV zo te krijgen dat hij voor een brede doelgroep bereikbaar is.” Opel kan dat, volgens Willems. “We staan aan de vooravond van de grootste comeback uit de automotive.” De autobranche – in het bijzonder de autoverkoper – heeft echter moeite om zich aan te passen aan de consument, die zelfs in de showroom nog online naar informatie zoekt. Dat zegt de Brit Andy Whitehair, director Motors bij Ebay. Tijdens zijn presentatie gaat hij in op welke internetontwikkelingen een grote rol zullen gaan spelen in automotive retail en aftersales. Onder de vleugels van Ebay ontwikkelt Marktplaats zich bijvoorbeeld tot een volwaardige onderdelendistributeur op internet. En er zijn meer ontwikkelingen op aftersalesgebied. Deze worden belicht door kennispartners Bovag en RAI, die op het congres de nieuwste resultaten uit de Aftersalesmonitor presenteren.
Alles verandert voor iedereen, van universeel autobedrijf, schadehersteller en dealer tot en met leveranciers en opdrachtgevers. Het Nationaal Automotive Congres biedt inspiratie voor de toekomst en voor alle geledingen van de autobranche.