`Bijna iedere auto is interessant om nog een keer in te zetten`

Maximaal profiteren van lage bijtelling

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van een occasion ligt het operational leasetarief gemiddeld tien tot vijftien procent onder het niveau van een vergelijkbare nieuwe auto. Voor veel bedrijven een goede reden – naast de directe beschikbaarheid – om voor occasionlease te kiezen. Daar komt nu nog een extra reden bij: omdat de bijtelling voor nieuwe leaseauto’s de komende jaren flink wordt opgeschroefd, naar 22 procent, is een occasion met 7, 14 of zelfs 20 procent bijtelling een luxe. De bijtelling op een auto is namelijk zestig maanden geldig en is gekoppeld aan het kenteken. Dus ook als de leaseauto van eigenaar wisselt blijft de (gunstige) bijtelling van kracht. Reden voor Wilbert Philippo, directeur van leaseautomarktplaats Leasetrader, om de vlag uit te hangen. “Bijna iedere auto die ergens in de komende vier jaar terugkomt, is interessant om nog een keer in te zetten. Tachtig procent van het huidige leasewagenpark heeft namelijk 7, 14 of 20 procent bijtelling. En leasemaatschappijen hoeven hun processen niet aan te passen, alleen harder te roepen dat deze optie er is.” Helaas is niet bekend hoeveel maanden de auto’s dan nog hun gunstige tarief behouden, maar aangezien de meeste leaseauto’s voor 36 of 48 maanden worden ingezet, is dat in veel gevallen nog minstens een jaar.

Hoog verloop

Het kan voor bedrijven gunstig zijn om bij grote leasemaatschappijen in de occasionvloot te kijken naar een geschikte leaseauto, of de eigen auto’s zelf weer in te zetten. Dat laatste gebeurt bij accountantskantoor EY, vertelt fleetmanager Kees Eriks. “Onze vloot is groot genoeg (2.700 auto’s, red) om zelf de auto’s opnieuw in te zetten. We hebben een hoog verloop en krijgen maandelijks dertig tot veertig auto’s terug. Die met een lage bijtelling vinden vaak snel een nieuwe eigenaar. De stilstaande pool bestaat vooral uit 25 procent-auto’s.” Medewerkers maken bij EY carrière, of gaan ergens anders aan de slag. “Bij een carrièrestap hoort ook een andere auto. Iedereen begint in een VW Polo of Renault Clio, die leasen ze drie jaar en daarna stappen ze in een luxere en grotere auto. We stoten dus alsnog auto’s af.”

Boetevrij inleveren

Wilbert Philippo van Leasetrader denkt dat voor occasionleaseauto’s straks een hoger leasetarief gevraagd kan worden dan voor een nieuwe leaseauto, omdat het aanbod schaars is. Omdat veel bedrijven hun leasecontracten verlengen of de auto’s die terugkomen zelf herinzetten. Dick Tijdeman, directeur MKB Lease, ervaart dat alle leaserijders en fleetmanagers nu kiezen voor een 60-maandencontract, zodat er maximaal van de lage bijtelling geprofiteerd kan worden. De aanwas van lage-bijtellingauto’s voor occasionlease droogt dus ook op. MKB Lease verwacht in de toekomst auto’s met een lagere bijtelling die voor het einde van het contract worden ingeleverd soepeler te behandelen. “Omdat we weten dat we die zo weer kwijt zijn”, aldus Tijdeman.

Accudata

Dat het aanbod van bijtellinggunstige occasions de komende vier jaar naar verwachting vrij klein is, heeft ook een keerzijde, zo vertelt fleetmanager Eriks. “Ik wil al mijn berijders gelijk behandelen. Maar ik kan niet iedereen beloven dat er een passend aanbod is.” Alle deskundigen zijn het er wel over eens dat er vooral vraag zal zijn naar zuinige conventioneel aangedreven occasions. Of phev’s en EV’s ook interessant worden in de occasionlease is nog niet bekend. “Deze auto’s worden pas sinds twee jaar massaal ingezet. We hebben nu nog te weinig data en ervaring om vast te kunnen stellen of bijvoorbeeld de accu nog in de juiste conditie is”, aldus Philippo.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Maximaal profiteren van lage bijtelling | Automotive Online
`Bijna iedere auto is interessant om nog een keer in te zetten`

Maximaal profiteren van lage bijtelling

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van een occasion ligt het operational leasetarief gemiddeld tien tot vijftien procent onder het niveau van een vergelijkbare nieuwe auto. Voor veel bedrijven een goede reden – naast de directe beschikbaarheid – om voor occasionlease te kiezen. Daar komt nu nog een extra reden bij: omdat de bijtelling voor nieuwe leaseauto’s de komende jaren flink wordt opgeschroefd, naar 22 procent, is een occasion met 7, 14 of zelfs 20 procent bijtelling een luxe. De bijtelling op een auto is namelijk zestig maanden geldig en is gekoppeld aan het kenteken. Dus ook als de leaseauto van eigenaar wisselt blijft de (gunstige) bijtelling van kracht. Reden voor Wilbert Philippo, directeur van leaseautomarktplaats Leasetrader, om de vlag uit te hangen. “Bijna iedere auto die ergens in de komende vier jaar terugkomt, is interessant om nog een keer in te zetten. Tachtig procent van het huidige leasewagenpark heeft namelijk 7, 14 of 20 procent bijtelling. En leasemaatschappijen hoeven hun processen niet aan te passen, alleen harder te roepen dat deze optie er is.” Helaas is niet bekend hoeveel maanden de auto’s dan nog hun gunstige tarief behouden, maar aangezien de meeste leaseauto’s voor 36 of 48 maanden worden ingezet, is dat in veel gevallen nog minstens een jaar.

Hoog verloop

Het kan voor bedrijven gunstig zijn om bij grote leasemaatschappijen in de occasionvloot te kijken naar een geschikte leaseauto, of de eigen auto’s zelf weer in te zetten. Dat laatste gebeurt bij accountantskantoor EY, vertelt fleetmanager Kees Eriks. “Onze vloot is groot genoeg (2.700 auto’s, red) om zelf de auto’s opnieuw in te zetten. We hebben een hoog verloop en krijgen maandelijks dertig tot veertig auto’s terug. Die met een lage bijtelling vinden vaak snel een nieuwe eigenaar. De stilstaande pool bestaat vooral uit 25 procent-auto’s.” Medewerkers maken bij EY carrière, of gaan ergens anders aan de slag. “Bij een carrièrestap hoort ook een andere auto. Iedereen begint in een VW Polo of Renault Clio, die leasen ze drie jaar en daarna stappen ze in een luxere en grotere auto. We stoten dus alsnog auto’s af.”

Boetevrij inleveren

Wilbert Philippo van Leasetrader denkt dat voor occasionleaseauto’s straks een hoger leasetarief gevraagd kan worden dan voor een nieuwe leaseauto, omdat het aanbod schaars is. Omdat veel bedrijven hun leasecontracten verlengen of de auto’s die terugkomen zelf herinzetten. Dick Tijdeman, directeur MKB Lease, ervaart dat alle leaserijders en fleetmanagers nu kiezen voor een 60-maandencontract, zodat er maximaal van de lage bijtelling geprofiteerd kan worden. De aanwas van lage-bijtellingauto’s voor occasionlease droogt dus ook op. MKB Lease verwacht in de toekomst auto’s met een lagere bijtelling die voor het einde van het contract worden ingeleverd soepeler te behandelen. “Omdat we weten dat we die zo weer kwijt zijn”, aldus Tijdeman.

Accudata

Dat het aanbod van bijtellinggunstige occasions de komende vier jaar naar verwachting vrij klein is, heeft ook een keerzijde, zo vertelt fleetmanager Eriks. “Ik wil al mijn berijders gelijk behandelen. Maar ik kan niet iedereen beloven dat er een passend aanbod is.” Alle deskundigen zijn het er wel over eens dat er vooral vraag zal zijn naar zuinige conventioneel aangedreven occasions. Of phev’s en EV’s ook interessant worden in de occasionlease is nog niet bekend. “Deze auto’s worden pas sinds twee jaar massaal ingezet. We hebben nu nog te weinig data en ervaring om vast te kunnen stellen of bijvoorbeeld de accu nog in de juiste conditie is”, aldus Philippo.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.