Duitse consumentenbond: recallregister schiet tekort

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Het aantal terugroepacties is in de afgelopen jaren enorm toegenomen, maar de informatie er over bij de Duitse RDW, de Kraffahrtbundesamt KBA, is er niet overzichtelijker op geworden, vinden Duitse consumentenorganisaties. Dat meldt de krant Die Welt. Ook moet de ernst van het gebrek duidelijker worden vermeld, vinden ze. 

Er moet een moderne tool of databank komen, waarmee de informatie gebruiksvriendelijk op te halen is. Net als in Nederland kent de Duitse RDW een recallregister waarin op merk en model is te achterhalen of er een terugroepactie is geweest voor een bepaalde auto. Aantallen of details over de oorzaak worden echter niet openbaar gemaakt.

Takata

Vooral de Takata airbag-affaire en het dieselschandaal bij Volkswagen hebben de afgelopen jaren tot een toename van het aantal recalls geleid. Doordat steeds meer modellen op hetzelfde platform staan, geldt een recall voor steeds grotere aantallen auto’s.

In het terugroepregister moeten consumenten ook informatie kunnen vinden over de ernst van een gebrek. Bijvoorbeeld of het alleen effect heeft op zaken als het brandstofverbruik of dat de veiligheid van de inzittenden gevaar loopt. Verder zou de KBA een voorbeeld moeten nemen aan de Amerikaanse NHTSA. Deze overheidsdienst biedt autobezitters de mogelijkheid om aan de hand van een chassisnummer te controleren of een voertuig betrokken is bij een recall en of deze ook daadwerkelijk is uitgevoerd.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Duitse consumentenbond: recallregister schiet tekort | Automotive Online

Duitse consumentenbond: recallregister schiet tekort

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Het aantal terugroepacties is in de afgelopen jaren enorm toegenomen, maar de informatie er over bij de Duitse RDW, de Kraffahrtbundesamt KBA, is er niet overzichtelijker op geworden, vinden Duitse consumentenorganisaties. Dat meldt de krant Die Welt. Ook moet de ernst van het gebrek duidelijker worden vermeld, vinden ze. 

Er moet een moderne tool of databank komen, waarmee de informatie gebruiksvriendelijk op te halen is. Net als in Nederland kent de Duitse RDW een recallregister waarin op merk en model is te achterhalen of er een terugroepactie is geweest voor een bepaalde auto. Aantallen of details over de oorzaak worden echter niet openbaar gemaakt.

Takata

Vooral de Takata airbag-affaire en het dieselschandaal bij Volkswagen hebben de afgelopen jaren tot een toename van het aantal recalls geleid. Doordat steeds meer modellen op hetzelfde platform staan, geldt een recall voor steeds grotere aantallen auto’s.

In het terugroepregister moeten consumenten ook informatie kunnen vinden over de ernst van een gebrek. Bijvoorbeeld of het alleen effect heeft op zaken als het brandstofverbruik of dat de veiligheid van de inzittenden gevaar loopt. Verder zou de KBA een voorbeeld moeten nemen aan de Amerikaanse NHTSA. Deze overheidsdienst biedt autobezitters de mogelijkheid om aan de hand van een chassisnummer te controleren of een voertuig betrokken is bij een recall en of deze ook daadwerkelijk is uitgevoerd.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.