Nederlands lasbedrijf zet in op Mexicaanse automarkt
Dat meldt het bedrijf.
AWL-Techniek heeft al vestigingen in Nederland, Tsjechië en China en een strategisch partnerschap met JR Automation in Amerika.
“De marktontwikkelingen in Mexico maken het voor de grote autofabrikanten uitermate aantrekkelijk om zich daar te vestigen. De automotive footprint is daar groot en groeit enorm snel. Om onze klanten daar lokaal support te kunnen bieden, kunnen we er gewoonweg niet omheen om ons daar ook daadwerkelijk te vestigen”, aldus ceo Brand van ’t Hof. Vorige week was er een grote rel tussen presidentskandidaat Donald Trump en Ford-ceo Mark Fields. Trump beschuldigde Ford ervan banen te verplaatsen naar Mexico. Volgens Fields wordt er alleen productie verplaatst en gaan de Amerikaanse werknemers andere voertuigen produceren.
In eerste instantie wil AWL-Techniek vooral de kennis in laserlassen delen. “Voor een klant werkt het prettig en efficiënt als er lokaal snel geschakeld kan worden. Denk dan aan het trainen en opleiden van medewerkers in hun eigen taal.” Op dit moment is het bedrijf al druk bezig met het werven van lokaal personeel. Van ’t Hof: “We halen deze mensen eerst naar Nederland om ze te trainen. Vervolgens zullen zij, nadat de machines door een Nederlands team bij de klant zijn geïnstalleerd, de medewerkers lokaal trainen, opleiden en support bieden in het gebruik van de machines.”
AWL-Techniek is met een omzet van 72 miljoen euro (2015) en meer dan 400 medewerkers een grote speler in de internationale markt voor laserlassen.