Winst dealerholding Broekhuis stijgt ondanks lagere nieuwverkoop
Dat meldt Broekhuis, dat vorig jaar werd gekroond tot Automotive Company of the Year, in zijn jaarverslag.
Het bedrijf verkocht minder nieuwe auto’s dan in 2015 (10.354 tegen 12.340), een gevolg van de grote inzet van Peugeot 308 eind 2015. De lagere nieuwverkoop werd gecompenseerd door een stijgende verkoop van zowel occasions (+7,4%) als bedrijfswagens (+24%). Ook het aantal werkplaatsdoorgangen (+1%), leasecontracten (+8%), schades (+9%), financieringen (+26%) en verzekeringen (+20%) steeg. Het aantal medewerkers werd uitgebreid van 834 naar 870. Bekijk het hele jaarverslag in de Automotive Kennisbank.
Meer marketing
Om de verkoop van gebruikte auto’s te ondersteunen is een inkoopcentrum opgericht, dat moet voorzien in voldoende voorraad voertuigen met dealerkwaliteit.
Broekhuis denkt dat de werkplaats een gelijkblijvende omzet kent. “Al lijkt zich een trend af te tekenen dat importeurs zelf de onderdelenvoorziening ter hand willen nemen, wat ten koste kan gaan van de omzet en het rendement op de onderdelenverkoop”, meldt de directie in het jaarverslag. Onder andere Peugeot is bezig met uitrollen van een eigen onderdelennetwerk.
Zowel voor de verkoop van auto’s als voor reparatie, onderhoud en onderdelen neemt de online verkoop een steeds prominentere plaats in, meldt het bedrijf. Dit jaar wordt de marketingafdeling daarom ‘substantieel’ versterkt. “Alles is gericht op leadgeneratie en vervolgens het goed omgaan met deze leads.”
Broekhuis is optimistisch over 2017. Het bedrijf denkt zowel autonoom als door middel van acquisities verder te kunnen groeien. Nieuwe merken – Broekhuis voert er nu tien – worden niet uitgesloten. Broekhuis heeft een marktaandeel in de nieuwverkoop van 2,7 procent en staat daarmee in de top vijf van de Automotive Dealerholding Top 60.
Het bedrijf verwacht ook dit jaar een ‘gezonde winst’ te realiseren.