Europa versnelt, Nederland niet
Cumulatief plusten de landen van de Europese Unie in het eerste halfjaar met 3,4%; terwijl in Nederland de afzet met 0,9% daalde. Daarmee is ons land een opvallende uitzondering, want dalende autoverkopen doen zich slechts in enkele van de zesentwintig landen voor. Ook de (belangrijke) Duitse markt ging licht onderuit (-1,3%), daarnaast boekten Zweden (-1,4%) en Tsjechië (-11,8%) verlies; Frankrijk bleef nagenoeg constant.
Wie op Europees niveau de merken onder de loep neemt, ziet dat de Aziaten de grote groeiers zijn: met uitzondering van Nissan (-1,3%) boekten zij uitstekende progressie. Vooral Daewoo (+33,5%) en Mazda (+28,9%) deden het goed. De leidende positie van de VW-groep kwam – mede door de met 1,7% gegroeide verkopen – niet in gevaar, maar nummer twee (de PSA-groep, -2,6%) zit vooral met het merk Peugeot een beetje in de lappenmand. Hetzelfde geldt voor Mercedes, dat een flinke domper zette op de verkoopresultaten van moeder DaimlerChrysler (-1,7%). Goed nieuws was er eindelijk weer eens voor een aantal Europese fabrikanten: de groepsverkopen van Ford, Fiat en BMW stegen allemaal harder dan de markt.